Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Slik gir du sjefen kritikk
Til og med en leder kan bli irritert på sin sjef. Men vil du beholde jobben bør du tenke gjennom hvordan du går frem når du skal gi kritikk.
(Ill.foto:Colourbox)
For at en leders hverdag skal fungere optimalt krever det støtte fra overordnede sjef. Men hva gjør du dersom samarbeidet med sjefen ikke fungerer optimalt?
Velg dine kamper
Noen ganger hender det at du som leder må gi kritikk til din sjef, men her gjelder det å plukke ut sine kamper med omhu.
Dersom du er usikker på om din sjef vil ha feedback eller om den kritikken du skal gi ikke er spesielt hyggelig, er det nesten alltid best å holde munn.
Det å risikere å miste jobben eller sørge for en dårlig relasjon til din leder innebærer en høy risiko, skriver Harvard business Review.
Hva er bedriftens beste?
Men det finnes unntak. Dersom du opplever din sjefs oppførsel som skadelig for hele bedriften eller en hel avdeling bør du si ifra.
Før du gir kritikk, tenk gjennom disse punktene:
1. Vær helt sikker på a din leder har et åpent sinn og er mottagelig for feedback før du begynner.
2. Forklar hva du har lagt merke til på hans eller hennes avdeling, både det du selv har sett og det du har hørt av andre kollegaer.
3. Fokuser på hvordan du selv kan hjelpe til for at situasjonen skal bli bedre. Unngå å fortelle hva du ville gjort dersom du var sjefen.
Dette bør du unngå:
1. Ikke ta det for gitt at din sjef ikke vil ha kritikk, selv om sjefen ikke har bedt om det.
2. Ikke tro at du forstår hele din sjefs situasjon. Det kan finnes omstendigheter som du ikke kjenner til.
3. Ikke bruk kritikken som en mulighet for å hevne deg på din sjef.
(Harvard Business Review)