ingelin-killengreen-1.jpg

- Kan og bør bli bedre

Ingelin Killengreen har jobbet som politidirektør i Politidirektoratet de siste 10 årene. Hun mener antallet saker som blir meldt til Spesialenheten er begrenset da politiet som etat har hele 12 000 ansatte.

Publisert

– At rapportering ikke skulle være «karrierefremmende » er nok mer en myte enn en sannhet. Jeg har flere eksempler på at varslere i høyeste grad har hatt stigende karriere etter å ha påpekt kritikkverdig forhold hos kolleger, sier Politidirektør Ingelin Killengreen. Foto:Politiet

– Når det er sagt, er det all grunn til å ta de tilfellene det gjelder med største alvor. Og det gjør vi både sentralt og i det enkelt politidistrikt, sier hun.

De forholdene Spesialenheten peker på i sin årsrapport er ifølge politidirektøren i samsvar med politiledelsens oppfordring og pålegg gjennom flere år.

Økt oppmerksomhet

– Det er vårt klare inntrykk at politi- og lensmannsetaten har økt oppmerksomhet om nødvendigheten av inngripen og rapportering dersom det er mistanke om at en ansatt kan ha gjort seg skyldig i kritikkverdige eller straffbare forhold. Både opplæringen på Politihøgskolen og Politidirektoratets opplegg og temahefte for diskusjon og oppfølging av etiske problemstillinger i etaten, understreker sterkt betydningen av å ta ansvar og melde fra dersom man registrerer kritikkverdige forhold.

Les også: Politiledere ignorerer problemer

Tror godt om egne folk

I forhold til varsling er også Killengreen klar over at det finnes eksempler på at terskelen for varsling internt i politiet har vært for høy.

– Ofte handler dette om å se tegnene tidlig nok. I tillegg er det nok ofte slik at man har vanskelig for å tro at en kollega som har som oppgave å bekjempe og forebygge kriminalitet, selv begår straffbare forhold. Noen føler nok også en kollegialitet. Men det er all grunn til å understreke – slik vi også gjør – at slik kollegialitet er misforstått og uakseptabel.

Politidirektøren mener i likhet med Presthus og Finstad at politiet kan og bør bli bedre til å lære av egne erfaringer.

– Vi har derfor etablert en styrking og utvidelse av tilsyn og internkontroll. Vi bygger ut og systematiserer behandlingen av klager på politiet. Vi har omfattende og gode erfaringslæringssystemer på operative spørsmål og løsningsmodeller, og vi innfører tilsvarende på den øvrige delen av politiets virksomhet, sier hun.

Artikkelen er fra Personal og Ledelse nummer 4/2010.

"
Powered by Labrador CMS