Miljøsatsing gir flere gründere
For å få flere bedrifter til å klare seg i Norge må det settes miljømessige og etiske krav, både til gründerne selv og næringslivet generelt, mener daglig leder i Allsidige Nord, Hege Svendsen.
(Pressefoto)
Hun ser det som en selvfølge at næringslivet må tørre å satse på innovativ produkter og de nye gründere som kommer. Men det krever også at gründere tar de riktige valgene når det gjelder miljø og etikk.
- Vi opplever at mange av de store butikkjedene i Norge stiller skyhøye krav til sine leverandører når det gjelder miljøhensyn og etisk produksjon. Men det er ikke vanskelig å leve opp til det så lenge man satser på det fra starten av. Det er helt nødvendig for en bærekraftig fremtid, sier Svendsen.
Årets Damebedrift
Allsidige Nord AS ble sist Torsdag kåret til ”Årets Damebedrift” under Oslo Innovation Week i Oslo Rådhus . I takketalen oppfordret fremtidens gründere til å satse på miljø og etikk.
Hege Svendsen oppdaget miljøvennlige handlenett i resirkulert materiale på en reise til Australia 2005. I 2007 etablerte hun Allsidig Nord AS sammen med Marianne Julset. Etter gjennombrudd hos Mester Grønn og Coop har bedriften nylig inngått en stor avtale med Vinmonopolet, og er nå en av Norges største leverandør av miljøvennlige gjenbruksposer til bedriftsmarkedet.
3 milloner miljøposer
Bedriften holder til på Dal i Akershus og har 3 ansatte. Firmaet er i stor vekst og har siden 2007 solgt over 3 millioner miljøposer i inn og utland.
- Vi leverte over 1 million miljønett til Coop bare ett år etter oppstart. Det var krevende og vi hadde noen startproblemer, men Coop hjalp oss på veien og tok hensyn til at vi var nyoppstartede. Dette gav oss vinger. Det er viktig at de store kjedene tør å satse på småbedrifter for at man skal få flere nye bedrifter til å klare seg i Norge, sier Svendsen.
Strenge krav er positivt
Allsidige Nord opplever det som svært positivt at kunde stiller høye krav. - Det er viktig for en bærekraftig og innovativ fremtid. Hadde det ikke vært for kundene våre hadde vi aldri klart oss, vi har vært totalt avhengig av at store kjeder som Mester Grønn, COOP, Varnergruppen og Vinmonopolet gav oss en sjanse.
- For å få komme på banen må vi gründere leve opp til kravene fra kjedene og næringslivet. Alle våre kunder har stilt strenge krav til miljø, etikk og produkt.
Bedriftens arbeid for miljømerkede og etisk produserte produkter har gitt dem et fortrinn hos de store butikkjedene.
- Det å ha miljømerket Svanen på produktene og medlemskap i IEH har betydd alt for oss, påpeker Svendsen.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken. Enkeltutgaver av Personal og Ledelse kan du kjøpeher.
"