Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Bloggen - fremtidens CV
Dersom du vil ha en bra jobb skal du skaffe deg et sterkt personlig varemerke på internett. Det viser en ny svensk studie.
Et googlesøk på eget navn kan være smart hvis du ønsker å finne ut hva slags informasjon som dukker opp om deg og din person. Spør deg deretter; Er dette bra for meg og min fremtid? (Ill.foto: Colourbox)
De fleste bedrifter som satser høyt jobber aktivt med å styrke bedriftens varemerke. Nå har det blitt vanligere at enkeltpersoner markedsfører seg selv gjennom internett i form av en blogg, egen nettside eller en facebookkonto, skriver det svenske nettstedet kollega.
En viktig markedsføringskanal
– Konkurransen om jobbene har blitt hardere. Arbeidsmarkedet har flyttet seg fra det lokale planet til et internasjonalt forum. Det å profilere seg på nettet blir derfor en viktig markedsføringskanal for egen del, sier Camilla Käll, som er en av forfatterne i avhandlingen.
Den svenske studien fra Stockholms Universitet viser at varemerkebegrepet har blitt utvidet. Tidligere var det stort sett bedrifter som tenkte på dette. Trenden viser at stadig flere enkeltindivider blir klar over de fordeler markedsføring på nett kan ha i forhold til det å bygge sitt private merkevarenavn.
– Forskjellen mellom en bedrifts og det personlige varemerket minsker. Der er for eksempel ingen tilfeldighet at de ansatte i kleskjeden Acnes er tidligere modeller, sier Camilla Käll.
Fremtidens CV
I fremtiden er det ikke usannsynlig at ulike forum, nettsider og portaler vil bli brukt som en type CV. Stadig flere norske og utenlandske undersøkelser konkludert med at arbeidsgivere i større og større grad søker etter relevant informasjon om jobbkandidater via internett.
Dette gjøres også for å finne ”løse” tråder som sier noe mer om en kandidat. Käll mener man ikke må undervurdere webens virkning.
–Til syvende og sist må alle innse at de selv er herre over sitt eget varemerke på nett, sier hun.
Dermed blir det opp til hver enkelt å ta kontrollen over hva som spres av informasjon via internett.
Google deg selv
Gjør en enkel sjekk ved å google ditt eget navn. Spør deg selv deretter;
Er denne informasjonen bra, eller kan den virke ødeleggende for min fremtid og mitt navn?
Dersom du søker en jobb, er det greit at en kommende arbeidsgiver ser denne informasjonen?
Tenk langsiktig. Informasjon som kan synes uskyldig og morsom i dag er kanskje ikke det om fem år.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"