Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
HSH venter vekst
Hovedorganisasjonen for handel og tjenester venter en samlet omsetningsvekst i varehandelen på fem prosent i de seks første månedene av 2010 sammenlignet med første halvår av 2009.
Vibeke Hammer Madsen i HSH. (Foto:HSH)
— For sports- og dagligvarebransjene er det allerede vår. Dette er de to bransjene som har holdt høyest fart gjennom finanskrisen. Sportsbransjen har dratt nytte av mye godt vintervær og det at folk blir stadig mer aktive. Vi ser at ”Birken-effekten”, slår inn, sier administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i HSH.
Har holdt på hodene
Fort tiner det også for norske kunnskapsbedrifter. Mange av bedriftene innen IKT, rådgivning og konsulenttjenester har valgt å holde på gode hoder gjennom dårlige tider.
— Dette har gått ut over produktiviteten, men nå går de en god vårsesong i møte med topptrimmede motorer, så det har vært et klokt valg, sier Madsen.
Det er også i Kunnskaps-Norge at knoppskytingen er størst og flest nye bedrifter etableres, sett i forhold til størrelsen på bransjen.
Opp for hus og hjem
Etter to dårlige år, er veksten nå tilbake i elektronikk-butikkene, selv om nivået fortsatt er moderat.
— Her er noe av forklaringen at de høye strømprisene i vinter gjør at folk ikke kjøper nye apparater som trekker strøm. Det er heller ingen nye ”må ha-varer” i butikkene. Vi vet at for eksempel en ny generasjon iPhone kan endre dette bildet, sier Madsen.
I byggevarehusene har en kald vinter dempet noe av veksten, men HSH mener bedringen fra i fjor høst nå vil ta seg opp igjen mot sommeren.
— Folk begynner å pusse opp igjen. Vi venter en økning, særlig innen rehabilitering, ombygging og tilbygg, mens veksten sitter noe lengre inne for proffmarkedet, sier Madsen.
HSH mener dette oppsvinget vil kunne gi en etterlengtet opptur også for møbler, som er en av bransjene hvor det gikk aller tråest i finanskrisen.
— Etter hvert som husbyggingen kommer skikkelig i gang, vil møbelomsetningen følge med. Det betyr også mye at folk etter hvert nå begynner å kjøpe og selge boliger igjen. Folk skal ha møbler i de nye husene og tilbyggene sine, sier Madsen.
Klær på det jevne
For klær tiner det noe langsommere, men HSH tror på begynnende vårtegn også i denne bransjen.
— Her venter vi et vårløft etter påske når folk skifter ut garderoben sin før sommeren. Godt vær vil kunne gi ekstra fart, sier Madsen.
Sen vår for industriell handel
Telen har ennå ikke sluppet helt taket for handels- og tjenestebedriftene som selger varer og tjenester til industrien. Industriell handel og de andre leverandørene til industrien holder noe lavere fart enn tjenestesektoren for øvrig.
— Så lenge det fortsatt er tøffe tak for norsk industri og relativt lav byggeaktivitet for både næringsbygg og boliger, må vi regne med at det fortsatt kan ta noe tid før disse virksomhetene er tilbake til veksten de hadde før finanskrisen, sier Madsen.
Gode utsikter for sommerjobber
Vårstemningen i handels- og tjenestenæringene gjør mulighetene for å skaffe seg sommerjobb er større enn i fjor. Åtte av ti HSH-medlemmer sier at de kommer til å ansette like mange eller flere sommervikarer.
— Det er særlig innen kulturlivet, helse og i butikkene at det er mange sommerjobber. Dette er gode nyheter for ungdom og for andre som ønsker å jobbe deltid eller sesong, sier Madsen.
Ber om bedre rammer
I dag jobber tre av fire i den private tjenestesektoren i Norge. Syv av ti kroner i fastlands-Norge skapes i handel og tjenester.
— Norge trenger en nærings- og arbeidslivspolitikk som er tilpasset hovedvekten av morgendagens næringsliv. Der er fleksibilitet det kanskje viktigste stikkordet, både for arbeidsgivere og arbeidstakere. Vi trenger en større frihet til å kunne velge når vi ønsker å jobbe, hvor lenge, for hvem og hvordan, sier Madsen.
Optimisme blant medlemmene
Medlemsundersøkelsen til HSH forteller om gryende optimisme:
• 75 prosent forventer en omsetningsutvikling lik eller bedre enn første halvår 2009
• 75 prosent vil ha like mange eller flere ansatte
• 80 prosent forventer å ansette like mange eller flere sommervikarer
• 85 prosent ser ingen fare for avvikling
(Pressemelding)
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"