Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Her er skaperkraften størst
Hver høst kåres de beste suksesshistoriene fra norsk næringsliv under arrangementet Skaperkraft. Innovasjon Norge deler ut 800 000 kroner og har nominert 12 mulige vinnere til årets Reodor-pris,
Reodor-prisen
Reodorprisen er Innovasjon Norges nyskapingspris. Reodor Felgen var en stor innovatør og representerer en som tør å tenke nytt og realisere det. I år er det kommet inn 41 søknader til Reodorprisen. Det er en markant økning i forhold til fjorårets 28 søknader.
De nominerte til Reodor prisen i 2010 er:
Wave Energy AS - RogalandWave Energy har klart å komme opp med en utrolig innovativ løsning for bølgekraft, som kan være med på å sikre fremtidens energibehov. Langs hele kysten har mennesker bygget moloer for å verne havneområder mot kraftige bølger og dønninger. Moloer er eksponert for store mengder bølgeenergi, og Wave Energys geniale konsept er å bygge inn kraftturbiner i disse konstruksjonene.
Bipper Communication - BergenAt små barn bruker høyteknologiske apparater med full tilgang til internett, kan oppfattes som et problem – eller som en mulighet. Med Bipper kan foreldre sette grenser der det er nødvendig, og åpne mobilen der den tilbyr nye muligheter for interaksjon. Med Bipper på mobilen har du kontroll.
Innotech Solar - NarvikInnotech Solar har etablert seg i en nisjegren innen solenergi. Den Narvik-baserte bedriften reparerer og oppgraderer defekte solceller til nye solceller. Kombinasjonen av den attraktive nisjen og et erfarent team, har gjort det mulig for selskapet å etablere seg som en solid aktør før konkurrentene kommer.
Internasjonaliseringsprisen
Prisen deles ut til bedrifter som på en kreativ måte har lansert sitt produkt eller sin forretningside internasjonalt. De må ha oppnådd internasjonal suksess basert på godt gjennomførte strategier.
De nominerte er:
3D Radar AS - Trøndelag3D Radar har et produkt som bidrar til å redde liv til soldater og sivilbefolkning ved å kunne ta 3d-avbildning av ting under bakken. Slik effektiviseres mineleting betraktelig. Forretningsideen er å produsere og selge geo-radarer til selskaper og institusjoner som driver med oppmåling og grunnundersøkelser. Foruten å redde liv bidrar produktet til ostnadsbesparelser når ny infrastruktur skal bygges.
Restec Norway AS -NordlandHovedproduktet til Restec Norway er et gjenbrukbart luftdrevet utstyr for å skyte en pilotline eller redningsline til sjøs. Utstyret er gratis å bruke i motsetning til tidligere teknologi som var basert på engangs krutt-raketter. Verdiskapningen ligger i at de nå er i stand til å utføre arbeidsoperasjoner på en mye enklere og sikrere måte da dette utstyret kan brukes i olje og gassfylte miljøer i motsetning til tidligere.
Appear TV AS - OsloAppear TV lager utstyr som bringer TV-signalene hjem til folk. Appear TV lager selve boksen(get-boksen) som kunden kobler til sin egen TV og Appear TV sine bokser bruker mye mindre strøm enn andre leverandører. Ved hjelp av deres teknologi kan multimedieoperatører over hele verden levere TV- og radiosignaler mye enklere og mer kostnadseffektivt.
Den nasjonale Bydgeutviklingsprisen
Vinneren av den nasjonale Bygdeutviklingsprisen blir plukket ut blant 19 fylkesvise vinnere. Prisen deles ut til kunder av Innovasjon Norge som har etablert en vellykket bedrift med basis i bygdene og landbruket.
De nominerte er:
Bakeriet i Lom AS - OpplandDaglig leder og gründer Morten Schakenda har bakgrunn som leder ved Gastronomisk Institutt og fra kjente restauranter som Bagatelle, D’Artagnan og Holmenkollen Restaurant i Oslo. Etablerte i 2004 Bakeriet i Lom, som på få år har skapt sin egen merkevare.”Bakeren i Lom” er blitt et begrep langt ut over nærområdets grenser, og har også utgitt koke- og bakebøker.
Jostedal Hotel AS - Sogn og FjordaneHotellet er utviklet fra et lite pensjonat til et helårsåpent hotel med 46 senger. Hotellet er en viktig miljøfaktor som betyr mye både for bygda og kommunen. Jostedalen hotell samarbeider godt med alle aktivitetsbedriftene i området og bruker mye egenproduserte råstoff i den lokalbaserte menyen.
Steinstø Gard og Steinstø kakebu - HordalandSteinstø Fruktgard ligger idyllisk til ved Hardangerfjorden og selger all frukt direkte fra gården, noe som er uvanlig på Vestlandet. Mer enn 35 000 biler stopper hvert år ved Kakebua for servering og shopping. Garden tar imot ca 60 busser a 40 gjester i sesongen, og er et populært stopp for turistene.
Reiselivsprisen
Reiselivsprisen skal inspirere til innovasjon i reiselivsnæringen. I år har det kommet inn rekordmange søkere, og konkurransen er hard. De nominerte til finalen for Skaperkraft 2010 er:
Juvet Landskapshotell - Møre og RomsdalJuvet Landskapshotell består av enkeltstående ”hotellrom” inne i landskapet ved Gudbrandsjuvet i Valldal – en del av Nasjonale turistveger. Med badeavdeling nedfelt i elvebredden og et gammelt gårdstun som innvendig er pusset opp til høystandard bespisnings- og selskapslokale har Juvet vakt oppsikt langt utover Norges grenser.
BirkebeinerrittetBirkebeinerrittet har utviklet seg fra å være en gal idé til verdens største terrengsykkelritt, og har hele tiden utviklet seg i takt med markedet. De har tilpasset seg nye trender, samtidig som de har holdt på den gamle Birkebeiner-tradisjonen. Organisasjonen er et lokomotiv for reiselivsnæringen både i lokalmiljøet og nasjonalt, og arrangementene tilfører positive ringvirkninger til hele regionen.
Fjord Tours AS - BergenDenne reiselivsarrangøren bringer norske og utenlandske turister til den vakreste naturen Norge kan by på, som Aurlandsfjorden og Geirangerfjorden. De siste årene har selskapet tenkt strategisk og tilpasset seg markedet med en brukervennlig bookingløsning på nett. Fjord Tours har siden starten av 1980-tallet utviklet seg til en av de fremste aktørene som jobber med utvikling, markedsføring og salg av reiseopplevelser i Norge.
Finale og festaften i Oslo
Prisene blir delt ut på en stor festaften i Folketeateret i Oslo 24. november 2010. Innovasjon Norge samarbeider med Ernst & Young som også deler ut prisen Entrepreneur of the Year.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken. Enkeltutgaver av Personal og Ledelse kan du kjøpeher.
"