Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Tre av fem deltar i sosiale nettsamfunn
59 prosent av befolkning har brukt sosiale nettsamfunn i 2. kvartal 2011. 92 prosent av husholdningene i Norge har tilgang til Internett hjemme. Tilgang til mobilt bredbånd blir stadig mer vanlig, med en økning fra 22 til 34 prosent i løpet av det siste året melder SSB.
Ill.foto: Colourbox.
Husholdninger med tilgang til IKT, etter husholdningstype. 2. kvartal 2011. Prosent
Undersøkelsen om bruk av IKT i husholdningene viser for første gang statistikk om andelen av befolkningen som deltar i sosiale nettsamfunn, som for eksempel Facebook og Twitter.
Om lag tre av fem personer i Norge bruker sosiale nettsamfunn per 2. kvartal 2011. Andelen er litt høyere hos kvinner, 61 prosent, enn hos menn, med 57 prosent.
Sosiale nettsamfunn er mer populært blant den yngre del av befolkningen. Om lag 9 av 10 personer under 35 år har deltatt i sosiale nettsamfunn de siste tre månedene, mot 13 prosent i aldersgruppen 65-74 år.
Tilgang til IKT
Husholdninger med barn og husholdninger med høy inntekt har i større grad enn andre tilgang til hjemme-PC, Internett, bredbånd og bredbåndstelefon. Mens 100 prosent av husholdningene med samlet bruttoinntekt på over 600 000 kroner har tilgang til Internett, er det fremdeles en av fem husholdninger med inntekter under 200 000 kroner som ikke er på nettet.
Husholdninger med tilgang til IKT, etter husholdningens samlede bruttoinntekt. 1000 kroner. 2. kvartal 2011. Prosent
5 prosent av befolkningen har ikke tilgang til Internett per 2. kvartal 2011. Denne gruppen består stort sett av personer over 65 år. Undersøkelsen viser at 1 av 4 personer mellom 65 og 74 år er uten Internett-tilgang hjemme. Blant de mellom 75 og 79 år er andelen uten Internett-tilgang 60 prosent.
Bruken av ADSL og andre xDSL-teknologier har gått ned fra 57 til 48 prosent fra 2. kvartal 2010 til tilsvarende kvartal i 2011. Andelen av husholdningene med oppkobling via fiberkabel og kabel-TV økte med henholdsvis 2 og 1 prosentpoeng i løpet av det siste året. Bruken av mobilt bredbånd har økt kraftig de siste to årene. 34 prosent av husholdningene har tilgang til mobilt bredbånd per 2. kvartal 2011. 1 av 4 personer har tilgang til mobilt bredbånd via smartmobiltelefon. Andelen av husholdningene som bare har internettilgang via mobilt bredbånd, har økt til 7 prosent.
Bruk av PC og Internett
94 prosent av befolkningen har brukt PC i løpet av de siste tre månedene. Kvinner og menn bruker PC like mye. Mens nesten alle under 55 år har brukt PC de siste tre månedene, er tilsvarende andel for de mellom 65 og 74 år bare 67 prosent.
82 prosent av befolkningen bruker Internett hver dag eller nesten hver dag. Menn bruker Internett litt oftere enn kvinner. Igjen er det 1 av 3 personer med alder mellom 65 og 74 år som ikke bruker Internett.
Internett til ulike formål
Mange har brukt Internett til å lese nettaviser, søke informasjon om varer, tjenester, reiser, opphold, med mer de siste tre månedene. Halvparten av befolkningen har brukt Internett til å søke etter helserelatert informasjon. Andelen er litt høyere hos kvinner, 59 prosent, enn hos menn, med 46 prosent.
Andel av befolkningen som har kjøpt eller bestilt varer eller tjenester til privat bruk over Internett de siste tolv månedene. 2004-2011. Prosent
Andelen personer som har søkt informasjon om utdanning og kurs via Internett, økte fra 32 til 42 prosent. Denne andelen er vesentlig høyere hos befolkningen mellom 16 og 24 år enn blant de øvrige aldersgruppene. Undersøkelsen viser også at det var bare 7 prosent av befolkningen som har tatt et nettbasert kurs de siste tre månedene. Online kunnskapskilder er derimot ganske populære. Sju av ti personer har brukt en online-kilde, som for eksempel Wikipedia, til å innhente kunnskaper i 2. kvartal 2011.
Andelen av befolkningen som selger varer og tjenester på nettsider, som for eksempel finn.no eller qxl.no, har økt fra 14 til 24 prosent i løpet av ett år. 85 prosent av befolkningen har benyttet seg av nettbank de siste tre månedene.
Netthandel
E-handel blir stadig mer populær. Andelen av hele befolkningen som i 2. kvartal i år kjøpte eller bestilte varer eller tjenester over nettet var på 73 prosent. Det er en økning på 2 prosentpoeng fra 2010. Av varer og tjenester som blir handlet på Internett, er reiser og innkvartering og billetter til ulike begivenheter mest populært. Hele sju av ti internetthandlere kjøpte eller bestilte nettopp dette.
Andel menn som handler husholdningsvarer, film og musikk, PC software og hardware, elektronisk utstyr, telekommunikasjonstjenester, aksje og finansielle tjenester er generelt høyere enn andelen hos kvinner. Flere kvinner enn menn handler bøker, magasiner, klær og sportsartikler via Internett.
Type varer og tjenester handlet av de som har handlet på Internett de siste tolv månedene, etter kjønn 2. kvartal 2011
E-forvaltning
I løpet av det siste året har 76 prosent av internettbrukerne søkt etter informasjon på offentlige myndigheters websider. Om lag halvparten av internettbrukerne har lastet ned offisielle skjema og/eller sendt inn utfylte skjema til myndigheter. To av fem har levert elektronisk selvangivelse via Internett.
E-kunnskaper
E-kunnskapene i den norske befolkningen er veldig høy. Undersøkelsen viser at de fleste har utført basisfunksjoner på PC og Internett. Statistikken indikerer også at menn i gjennomsnitt har litt høyere IT-kompetanse enn kvinner. I tillegg ser vi at de yngre er flinkere med PC og Internett enn eldre. Befolkningen med høyere utdanning har bedre PC-kunnskaper enn dem med lavere utdanning, mens forskjellene er små når det gjelder bruk av Internett.
(SSB)