Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Hiv deg på sykkelen!
Årets Sykle til jobben aksjon er Norges største kampanje for fysisk aktivitet i arbeidslivet, og arrangeres av Bedriftsidretten. 15. mars åpnes det for påmelding.
Kvinner i front
Fjoråret ble et merkeår for kvinner i Sykle til Jobben. Gjennom 37 år har Sykle til Jobben vært en mannsdominert arena. For første gang var det flere kvinner enn menn blant deltakerne. Fjorårets kampanje rekrutterte også langt flere deltakere fra offentlig sektor enn tidligere.
– Det er tydelig at det har skjedd en dreining i hvem vi treffer med kampanjen. Vi jobber aktivt for å motivere til aktive vaner som ikke går ut på dato, med bedriftsidrettslaget som primus motor, sier Svenn Erik Bolle, generalsekretær i Bedriftsidretten.
CO2-kalkulator
Sykle til Jobben holder fokus på friske folk og frisk luft. Her er mindre CO2-utslipp minst like viktig som godt O2-opptak. Deltakerne registrerer tilbakelagte minutter hvor bilen har fått hvile.
– Sykle til Jobben gir en lang rekke positive bivirkninger. Hver enkelt deltaker bidrar til et sprekere Norge, med renere luft. Mange ser også at de sparer penger på å bruke reiseveien aktivt, og synes det er deilig å være ferdig trent når de kommer hjem fra jobb, sier Bolle.
Sykle til Jobben er ikke bare for dem som sykler. 30 minutter om dagen er målet. Hvor, når og hvordan er opp til hver enkelt.
Godfølelse og fellesskap
– Bedriftsidretten har i en årrekke skapt godfølelse og fellesskap på arbeidsplasser over hele landet. De siste årene har stadig flere bedriftsledere blitt mer bevisste på koblingen mellom fysisk aktivitet og HMS-tiltak. Med arbeidsplassen som arena, blir det en sosial ramme rundt aktiviteten. Dette er viktig for mange, og gjør at aktiviteten blir en del av hverdagen, sier Bolle.
HMS-verktøy
Hver fjerde deltaker anså i 2010 Sykle til Jobben som et HMS-verktøy, og bruker kampanjen strategisk på arbeidsplassen.
I 2008 var det kun 6,5 prosent som anså Sykle til Jobben som HMS-verktøy, mot 17,6 prosent i 2009 og hele 24,1 prosent i 2010.
Resultatet underbygges ytterligere av medlemsundersøkelsen blant bedriftsidrettslagene fra 2009. Resultater herfra viser at hele 23 prosent flere bedrifter benytter fysisk aktivitet i sitt HMS-arbeid i 2009, sammenliknet med tilsvarende medlemsundersøkelse i 2006.
(Pressemelding)
For mer informasjon, se www.bedriftsidretten.no.