Internett like viktig som vann og brød
En ny undersøkelse viser at mange unge ser på internett som like viktig som mat og tak over hodet. Studien gir en god pekepinn på hvilke forventinger neste generasjons arbeidstakere vil ha når de skal ut i arbeidslivet.
Fremtidens arbeidstakere vil foretrekke smarttelefoner og lesebrett som arbeidsverktøy viser undersøkelsen. Ill.foto: Presse Apple.
For mange studenter og unge profesjonelle er internett blitt like viktig som de viktigste elementære behovene vi har. I en omfattende undersøkelse gjennomført av IT-selskapet Cisco svarer én av tre at internett er like viktig som oksygen, vann, mat og tak over hodet.
Internett fremfor bil
Over halvparten svarer at de ikke kan leve uten internett – i noen tilfeller er det så viktig at de ville valgt tilgang til internett fremfor det å eie en bil eller date en potensiell kjæreste.
Mer enn én av fire studenter svarer at det å være oppdatert på Facebook er viktigere enn festing, dating, musikk eller “fysisk” omgang med venner.
For én av fem studenter er smarttelefonen den viktigste enheten de bruker til daglig, mens det samme antallet svarer at de bruker en stasjonær PC til daglig.
Ut med tv, avis og bøker
Mindre enn én av ti svarer at TV er det viktigste teknologiske mediet i deres dagligliv. Bare én av 25 anser aviser som deres viktigste kilde til informasjon. To av fem studenter har ikke kjøpt en eneste “fysisk” bok i løpet av de siste to årene – eller noensinne.
– Undersøkelsen gir oss en unik innsikt i forventningene til neste generasjons arbeidstakere. Det er ingen tvil om at mobilitet, fleksibilitet og tilgang til sosiale medier kommer til å bli stadig viktigere fremover.
Nytt arbeidsliv
– Nye mobile plattformer som smarttelefoner og nettbrett vil være det foretrukne arbeidsverktøyet framfor en stasjonær jobb-PC, sier Jørgen Myrland, administrerende direktør i Cisco Norge i en melding.
– Dette er en virkelighet mange bedrifter ikke har tatt inn over seg, men som de blir nødt til å måtte forholde seg til. Disse resultatene bør få bedrifter til å planlegge og tilrettelegge for den nye generasjonen slik at de kan tiltrekke seg de beste hodene. Eksempelvis vil tilgang til sosiale medier være høyt prioritert hos fremtidens arbeidstakere, avslutter Myrland.
I undersøkelsen Cisco Connected World Report 2011 er nærmere 3000 studenter og unge profesjonelle under 30 år fra 13 land verden over intervjuet om deres internettbruk.