Nye medier flytter grenser
Utviklingen av mediene de siste tjue årene har ført til at grensene mellom produsent og forbruker har blitt mer flytende. Det kommer frem i den nye boken "Value and the Media" som er skrevet av den svenske professoren Göran Bolin. Han mener det vil øke kravet til medarbeidernes kunnskap om hvilke verdier som rører seg i det digitale medielandskapet.
Göran Bolin er professor i medier og kommunikasjon ved Södertörn högskola i Sverige. I boken "Value and the Media" setter han fokus på hvordan verdier forandres og utfordres i det nye medielandskapet siden grensene mellom produsent og forbruker stadig blir mer flytende.
Ved hjelp av en enkel og rimelig programvare kan en musikkelsker på kort tid også bli en produsent. Det vil si at forbrukeren kan gjøre musikken sin tilgjengelig for hele verden med et tastetrykk. Dermed skjer det også med noe verdiene, både de kulturelle og de sosiale - så vel som de økonomiske.
Sammenblanding av verdier
I den nye boken setter Göran Bolin begrepet verdi i sentrum i forhold til det nye medielandskapet som har utviklet seg de siste tjue årene. Verdier kan være så mye mer enn kostnader i kroner og øre.
– Det interessante er at avhengig av hvordan du beveger deg mellom forbruker og produsent-rollen, så skjer det en sammenblanding av verdier siden de ulike roller styres av forskjellige verdier. Det kan være konflikter mellom ulike verdier, men også skape nye verdikombinasjoner, sier Göran Bolin til Ledernett.
Han drar fram svenske TV 4 sin satsning på Bingo Lotto i sin tid som et godt eksempel.
– De klarte å skape et kommersielt produkt der forbrukeren så noen sterke sosiale verdier, dermed fikk de veldig mange seere. Det førte til at de kunne øke prisen på sine reklameplasser. Det sosiale aspektet ved Bingo Lotto var at her kom det et produkt der alle plutselig kunne delta. Dessuten kunne forbrukerne kjøpe lodd hos sin lokale idrettsforening og indirekte støtte den, noe som skapte en ennå høyrere verdi for forbrukerne. Det engasjementet så vi var spesielt sterkt ute i bygdene, forklarer professoren.
Følsomt marked
I en medieverden med uklare grenser kan for eksempel en linje med høyt fokus på økonomisk lønnsomhet virke mot sin hensikt fordi det kan komme i konflikt med forbrukernes sosiale verdier. Spesielt følsomt er dagens digitale mediemarked hevder Bolin, her kan det lett gå galt.
– Hvis for eksempel Facebook prøver å utvide den økonomiske verdien av deres produkt, eksempelvis ved å innføre en betalingstjeneste på 200 kroner i måneden, da tror jeg mange vil slutte å bruke denne kanalen. Spesielt vil mange unge mennesker flytte over til andre sosiale medier som er gratis, sier han.
Digital kartlegging
Bolin forklarer at den økonomiske verdien for virksomheter som Facebook og Google ligger i at de kartlegger forbrukerne uten at det kommer i konflikt med folks oppfattelse av å bli overvåket.
– Det er vår pc som blir registrert i forhold til hvilke sider vi besøker, hvilke søkeord vi bruker og hva vi gjør på nett. Dette er knyttet til IP-nummeret og ikke til oss som personer, dermed godtar forbrukerne i større grad at dette skjer. Det er nok en del forbrukere som heller ikke er klar over at det skjer, sier han.
Som et resultat av at disse digitale bedriftene vet så mye om oss som forbrukere, kan de i mye større grad enn tidligere adressere reklamen direkte mot de ulike målgruppene.
Utvidet kompetanse
For bedrifter som ønsker å være til stede i de digitale markedene, og i media og kommunikasjonsbransjen, blir det stadig viktigere å rekruttere medarbeidere som har kunnskap om de ulike verdiene som er i omløp.
– En evne til å se hvilke verdier som er forbundet med de ulike typer tjenester på nettet, vil trolig bli en type kompetanse man ikke kan være foruten i fremtiden, avslutter Bolin.
"Value and the Media" setter sluttstrek for prosjektet "Media og verdiskaping." Boken er ment å bli brukt i siste del av opplæring i medier og kommunikasjonsvitenskap og beslektede fag, men er også adressert til andre forskere.