Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Samfunnsansvar i ny innpakning
Caroline D. Ditlev-Simonsen har undersøkt bedriftenes evne til å utvise og rapportere om sitt samfunnsansvar. Selv om de fleste bedritsledere gjerne snakker høyt om dette, betyr ikke det at praksisen har endret seg.
Ill.foto: Colourbox.
Det er moderne å utvise samfunnsansvar for bedriftene. Det forventes at alle tar i et tak i en større sammenheng. Virksomhetene rapporterer gladelig om hvor flinke de er i sitt virke. Media henger seg på og politikerne stiller nye krav, skriver forskning. no.
Selv forbrukerne er opptatt av å handle med de samfunnsansvarlige bedriftene. I praksis er vi kanskje ikke så flinke likevel.
Forsker Caroline Dale Ditlev-Simonsen har i sitt doktorgradsprosjekt ved Handelshøyskolen BI vært opptatt av å utforske hvilke effekter som har kommet ut av den økende interessen for bedriftenes samfunnsansvar.
Ditlev-Simonsen har gjennomført en undersøkelse blant 500 av verdens største bedrifter (FT 500-listen fra Financial Times) fra 1989 til 2007.
Ord som miljø, bærekraft og ansvarlighet går igjen i de årlige rapportene.
Ny innpakning
Under merkelappen samfunnsansvar finner forskeren blant annet temaer som energiøkonomisering (enøk-tiltak), helse-, miljø og sikkerhet (HMS), arbeidsforhold, etikk, ytre miljø, forurensing, antikorrupsjon, støtte til ideelle organisasjoner og forholdet til underleverandører.
Ingen av temaene er nye, men enkelte av aktivitetene har ikke hatt noen naturlig plass for å bli rapportert. Forskeren mener det som fremstår som nye tiltak ikke noe annet enn eksisterende aktiviteter som har fått ny overskrift.
– Bedriftene snakker og rapporterer stadig mer om sitt samfunnsengasjement. Det betyr ikke nødvendigvis at bedriften endrer sin praksis for å bli mer samfunnsansvarlig, selv om begrepet er blitt en del av bedriftens vokabular, sier Ditlev-Simonsen til forskning.no.
Les hele saken på forskning.no.