grønne-stoler.jpg

Samfunnsansvar i ny innpakning

Caroline D. Ditlev-Simonsen har undersøkt bedriftenes evne til å utvise og rapportere om sitt samfunnsansvar. Selv om de fleste bedritsledere gjerne snakker høyt om dette, betyr ikke det at praksisen har endret seg.

Publisert

Ill.foto: Colourbox.

Det er moderne å utvise samfunnsansvar for bedriftene. Det forventes at alle tar i et tak i en større sammenheng. Virksomhetene rapporterer gladelig om hvor flinke de er i sitt virke. Media henger seg på og politikerne stiller nye krav, skriver forskning. no.

Selv forbrukerne er opptatt av å handle med de samfunnsansvarlige bedriftene. I praksis er vi kanskje ikke så flinke likevel.

Forsker Caroline Dale Ditlev-Simonsen har i sitt doktorgradsprosjekt ved Handelshøyskolen BI vært opptatt av å utforske hvilke effekter som har kommet ut av den økende interessen for bedriftenes samfunnsansvar.

Ditlev-Simonsen har gjennomført en undersøkelse blant 500 av verdens største bedrifter (FT 500-listen fra Financial Times) fra 1989 til 2007.

Ord som miljø, bærekraft og ansvarlighet går igjen i de årlige rapportene.

Ny innpakning

Under merkelappen samfunnsansvar finner forskeren blant annet temaer som energiøkonomisering (enøk-tiltak), helse-, miljø og sikkerhet (HMS), arbeidsforhold, etikk, ytre miljø, forurensing, antikorrupsjon, støtte til ideelle organisasjoner og forholdet til underleverandører.

Ingen av temaene er nye, men enkelte av aktivitetene har ikke hatt noen naturlig plass for å bli rapportert. Forskeren mener det som fremstår som nye tiltak ikke noe annet enn eksisterende aktiviteter som har fått ny overskrift.

– Bedriftene snakker og rapporterer stadig mer om sitt samfunnsengasjement. Det betyr ikke nødvendigvis at bedriften endrer sin praksis for å bli mer samfunnsansvarlig, selv om begrepet er blitt en del av bedriftens vokabular, sier Ditlev-Simonsen til forskning.no.

Les hele saken på forskning.no.

Powered by Labrador CMS