Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Telefonkø irriterer mest
Nordmenn straffer bedrifter som har dårlig telefonservice. Seks av ti har gått til konkurrenten fordi telefonkøen var for lang, viser en undersøkelse.
Ill.foto: Colourbox.
58 prosent har valgt en annen bedrift eller leverandør fordi de ikke kom gjennom eller fikk hjelp første gang de ringte bedriften. Det viser en undersøkelse Norstat har gjort for Telenor Bedrift.
– Mange er nok ikke klar over hvor mange kunder de taper på denne måten. God telefonbetjening er helt avgjørende for de aller fleste bedrifter, både for å få nye kunder og for å beholde eksisterende, sier Abraham Foss, leder for bedriftsmarkedet i Telenor i en pressemelding.
43 prosent svarer at de har sagt opp et kundeforhold på grunn av måten de ble tatt imot på telefon på. Nordmenn med årsinntekter på over 900 000 sier opp oftest.
Venting og gjentagende kontakt
Hensikten med undersøkelsen er å kartlegge konsekvensen av bedriftenes telefonvaner. For det er mye som irriterer når vi henvender oss til bedrifter og offentlige etater på telefon. (Se svarene nederst.)
Lang køtid høster klart mest frustrasjon. At du må gjenta ærendet ditt flere ganger, kommer på delt andreplass sammen med manglende opplysninger om hvilken plass du har i køen.
Mobile ansatte
Kravet til gode løsninger for håndtering av kunder på telefon er større i Norge enn i mange andre land, mener Foss.
– For det første lever vi i et høykostland med dyr arbeidskraft. Det betyr at en større del av verdiskapingen må skje med smarte og fleksible løsninger fremfor for eksempel tungt bemannede sentralbord og kundeserviceenheter. For det andre har vi mange små selskaper, og de har gjerne ikke råd til en egen sentralbordfunksjon.
Han peker også på at bedrifter i økende grad inngår i et nettverk av samarbeidspartnere, som betyr økt krav til fleksibilitet og at avgjørelser må tas raskt.
En Telenor-undersøkelse viser at 28 prosent av norske bedrifter har gått over til kun mobiltelefoner til sine ansatte. Det er blitt mindre vanlig å sitte på plassen sin store deler av dagen, vanligere å utføre arbeidsoppgaver hjemmefra, på toget, fra flyplassen.
Mobile ansatte har økt behovet for å knytte mobiltelefonene sammen med bedriftens andre kommunikasjonsløsninger, som sentralbord, konferanseløsninger, kundedata og tilgjengelighetsstatus.
Hva irriterer deg mest når du ringer bedrifter og offentlige etater?
53 prosent: At jeg må stå i lang kø før jeg får svar.
11 prosent: At jeg flere ganger må gjenta årsaken til at jeg ringer.
11 prosent: At jeg ikke får opplyst hvor lenge jeg må vente eller hvilket nummer jeg er i køen.
6 prosent: At jeg blir satt over til mobilsvarer og faller ut av køen.
5 prosent: At det er vanskelig å treffe riktig valg når jeg blir bedt om å trykke en tast for å komme videre.
4 prosent: At jeg bare blir henvist til en nettside.
4 prosent: At jeg ikke får tak i noen etter normal arbeidstid.
3 prosent: At jeg blir satt til feil person.
2 prosent: At det er dårlig ventemusikk.
(NW)