Årets første Personal og Ledelse på vei!
Bestill et abonnement i dag og få med deg våre ferskeste reportasjer. Her kan du lese om Flytogets kriseberedskap i det de opplever en påkjørsel av et menneske, og Ståle Solbakken som snakker åpent ut om den utfordrende trenerrollen i den tyske toppklubben FC Köln.
"Magne blunker og sjekker igjen. I løpet av noen sekunder rekker han å tenke; Står det et menneske der? Ser jeg virkelig det jeg tror jeg ser? Magne trykker på hornet og blinker med lysene. På autopilot trykker haninn nødbremsen, men han vet at det er for sent. Alt for sent. Magne stirrer på jenta. Han møter blikket. Hun står oppreist og ser rett mot toget."
Magne Sæves er flytogfører på tiende året. I årets første utgave kan du lese om hvordan Sæves og andre ansatte i Flytoget får krisehjelp i det de opplever en dramatisk ulykke som en påkjørsel er.
Ståle Solbakken er fotballtrener for den tyske storklubben FC Köln. Han leder en prestasjonsgruppe som mer eller mindre er oppe til eksamen og blir evaluert av presse og elleville supportere hver helg.
– I dagens fotballverden, hvor de store klubbene har spesialtrenere til alt mulig, er lederrollen blitt en mye større del av trenerrollen enn hva mange tror, sier Ståle Solbakken til Personal og Ledelse.
Med store kulturforskjeller i spillerstallen er en av de største utfordringene å få alle til å dra i samme retning, og være lojal mot treneres føringer. Les mer om hvordan han holder seg oppdatert og om hvordan han møter utfordringene underveis.
Ledelse når katastrofen rammer
Personalsjefen i Kunnskapsdepartementet, Nille Lauvås, satt bare femti meter unna der bomben gikk av den 22/7. Et par minutter tidligere var hun på postrommet. Det ble fullstendig ødelagt. Lauvås var en av dem som hadde tilfeldighetene på sin side denne dagen.
– Det kunne komme flere bomber, sa han, så vi gikk lengre bort. Flere ganger ble vi bedt om å flytte oss til et sikrere område lengre unna. Jeg husker lyden av brannalarmene fra alle byggene rundt. Alle hadde sin egen lyd og sin egen puls, sier Nille Lauvås som satt sentralt i kriseledelsen i tiden som fulgte.
Fra helt til monster over natten
(Foto: Aleksander Andersen/Scanpix)
I februar 2011 hadde Adecco opp mot 700 negative oppslag i nyhetene om dagen. Mens saken herjet som verst måtte ledelsen forholde seg til kunder, samarbeidspartnere og ansatte som alle stilte spørsmål ved det som skjedde.
– Vi så at jo mer vi forsvarte oss, desto mer var vi med på å blåse saken opp i nyhetsbildet. Dessuten kunne det fremstå som om vi forsøkte å bagatellisere det som var kommet frem, det ønsket vi ikke, sier Adeccodirektør Anders Øwre-Johnsen til Personal og Ledelse.
Gå ikke glipp av hele historien om hvordan Adecco opplevde krisen fra innsiden.
Friminutt med Rigmor Aasrud i FAD
– Det jeg lærte etter 22/7 er at du må stole på dine medarbeidere. Det er viktig. Utfordringen lå i at det var mange oppgaver som skulle løses samtidig, og dette hadde vi ingen oppskrift på. Jeg lærte også at det var viktig å være tilstede og snakke med dem som har hatt tøffe opplevelser.
Bestill et abonnement på Personal og Ledelse i dag og få med deg disse reportasjene og mye, mye mer.