10-sjekkpunkter-for-godt-le.jpg

De 25 mest populære saker i 2011

Medarbeidersamtalen, Sjekk jobbsøkerens referanser og Den inspirerende lederen er de tre mest populære saker på Ledernett i året som gikk. Her får du en full oversikt over de mest leste sakene i 2011.

Publisert

Fra Personal og Ledelse nummer 2/2011.

1. Slik gjennomfører du en medarbeidersamtale

En vellykket medarbeidersamtale krever grundige forberedelser, god gjennomføring og et skikkelig etterarbeid. Her er en liten sjekkliste som hjelper deg å huske det viktigste både før, under og etter samtalen.

2. Sjekk jobbsøkerens referanser

Noen ganger kan et par telefonsamtaler redde deg fra å gjøre en dyr feilansettelse. Gjør som proffene: Sjekk alltid referanser!

3. Den inspirerende lederen

Hvilke ledere inspirerer meg? Hva er det ved dem som gjør at jeg får lyst til å yte mer, gi det lille ekstra? Spørsmålene er viktige, ikke minst viktig å rette til deg selv dersom du selv er leder!

4. Gode råd for den vanskelige samtalen

Noen lederoppgaver gruer du deg skikkelig til. "Den vanskelige samtalen" hvor du konfronterer en medarbeider med kritikkverdige forhold, er kanskje den mest ubehagelige jobben av alle. Her er noen råd som kan gjøre det litt enklere.

5. 10 sjekkpunkter for godt lederskap

Mange ledere tror at det hadde vært lettere å lede folk dersom de bare hadde hatt personalansvaret. Så enkelt er det ikke. Skal du ha makt og innflytelse må du gjøre deg fortjent til det.

6. Krav på sluttattest

Ved avslutning av et arbeidsforhold har arbeidstaker krav på sluttattest. Arbeidsmiljøloven stiller visse krav til hva denne attesten skal inneholde.

7. Slik gjennomfører du et jobbintervju

Et dårlig planlagt og slapt gjennomført intervju øker faren for feilansettelser. Forberedelse og struktur er nødvendig for å få fram et godt beslutningsgrunnlag. Her er noen gode råd.

8. – Lederegenskaper er medfødt

Egenskapene som gjør deg til en god leder er 30 prosent bestemt av gener, skal vi tro førsteamanuensis i ledelse og organisasjon, Øyvind L. Martinsen.

9. Sykemeldte blir sur når jeg følger opp

Som leder er det din oppgave å følge opp ansatte som er sykemeldt. Men hvordan skal du takle ansatte som blir sint og irritert når du ringer for å følge opp?

10. Samtalen du gruer deg for

Folk flest kvier seg for å gi negative tilbakemeldinger. Som leder er det en del av jobben din å ta den vanskelige samtalen. Psykolog Rolv Mohn gir følgende råd: Vær hard på sak, men myk på person.

Her følger de neste femten mest leste saker i 2011:

11. Mistenkelig bruk av egenmeldinger

12. Slik blir du en bedre leder

13. Hvor mye ferie kan deltidsansatte ta

14. Test av personlighetstest: Er dette meg?

15. Arbeidsglede er ditt ansvar

16. Fritak for arbeidsgiverperiode ved sykdom

17. Feil lønnsutbetaling

18. Når kan ansatte kreve ferie?

19. Tilbake til start: Hva er coaching?

20. Kan jeg nekte ansatte å surfe?

21. Slik vekker du et søvnig publikum

22. Hva gjør du når sjefen blir for full?

23. Krav på utsatt ferie ved sykdom

24. Kan jeg flytte på en ansatt?

25. Ansatte krangler så busta fyker på jobb….

Powered by Labrador CMS