Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Trygdesvindel for 64 millioner
NAV har anmeldt 369 personer for å ha svindlet til seg 64 millioner kroner hittil i 2012.
NAV har anmeldt for 3,7 millioner kroner mer enn på samme tid i fjor. Gjennomsnittsbeløpet i anmeldelsene har økt fra 147 000 kroner per person til 173 000 kroner hittil i år.
- Økningen på 26 000 kroner per person er et utrykk for at vi prioriterer innsatsen mot de store sakene, sier arbeids- og velferdsdirektør Joakim Lystad.
Flest anmeldt for svindel av dagpenger
Innenfor dagpengeområdet anmelder NAV også stadig større saker. Den største anmeldelsen er på nærmere 900 000 kroner. Personen er anmeldt for å ha jukset med meldekortene ved å ha rapportert færre timer enn han faktisk hadde jobbet.
Hittil i år har NAV anmeldt 202 personer for svindel med dagpenger for drøyt 26 millioner kroner. Totalbeløpet på dagpengeområdet har økt med nærmere seks millioner kroner, og snittbeløpet har økt fra 90 000 til 130 000 kroner.
Viktig å opprettholde tillit
Tre av de største enkeltanmeldelsene hittil i år gjelder personer som er anmeldt for å ha jobbet svart ved siden av å motta uførepensjon. Alle sakene er på rundt én million kroner.
En annen person ble nylig dømt til fengsel i to år for svindel av uførepensjon på 1,5 millioner kroner. Han hadde arbeidet svart og drevet egen virksomhet samtidig som han mottok stønad. Han ble dømt til å betale tilbake pengene og betale en erstatning, i tillegg til at han ble fradømt retten til å drive næringsvirksomhet i fem år.
I slike saker unnlater svindlerne å bidra til fellesskapet gjennom skatter og avgifter, samtidig som de svindler til seg penger.
For å opprettholde tilliten til velferdsordningene er det viktig å avsløre slik svindel og at rettsapparatet slår hardt ned på det.
- For NAV er det viktig å avsløre trygdemisbruk og ha tilstrekkelige virkemidler til å kunne gjøre det på en effektiv måte. Samtidig skal vi også ivareta personvernhensyn på en profesjonell måte, sier Lystad.