Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Avgangsstudentene vil gjøre karriere
Finanskrisen har gjort dagens unge studenter mer karrierebevisste og mindre opptatt av "meningen med livet" viser Universums årlige undersøkelse.
Ill.foto: Colourbox.
Når unge rangerer hva som er viktig i livet i 2012, skårer familie med 88 prosent og venner med 85 prosent fortsatt høyest, men begge faktorer har falt i viktighet til fordel for karriere som oppnår 81 prosent.
Det betyr at karriere har blitt viktigere siden tilsvarende måling før finanskrisen i 2007.
Universum har årlig siden 1997 kåret Norges mest attraktive arbeidsgivere og avdekket avgangsstudentenes preferanser og forventninger til arbeidslivet. Årets undersøkelse er besvart av 8 500 avgangsstudenter.
Selvrealisering
– Det var en periode før finanskrisen hvor alle unge skulle realisere seg selv og finne meningen med livet, denne trenden ser ut til å snu, sier Carlo Duraturo, ansvarlig for Universum i Norge.
Men at unge i dag er mer opptatt av karriere betyr ikke nødvendigvis at det blir lettere for norske virksomheter å få tak i kvalifisert arbeidskraft.
– Knapphet på kvalifisert arbeidskraft har gjort det å rekruttere, utvikle og beholde de beste, til et viktig strategisk tema i toppledelsen. For mange begrenser det mulighetene for vekst, og flere får øynene opp for at det å være en preferert arbeidsgiver er et sterkt konkurransefortrinn.
Samarbeider for lite – Mitt inntrykk er imidlertid at HR- og kommunikasjonsstabene ikke i tilstrekkelig grad jobber sammen om employer branding, verken strategisk eller planmessig. Det er i liten grad samsvar mellom ressursene som benyttes og hvor viktig problemstillingen er, sier partner og daglig leder Claus Sonberg i kommunikasjonsbyrået Zynk Communication & Leadership.
Offentlige virksomheter klatrer
Blant økonomistudentene har de offentlige og statlige virksomhetene klatret på listen, mens hos teknologistudentene ser vi en økning i interessen for oljebransjen.
På listen til IT studentene er HP og Computas blant de beste klatrerne. Men å være på topp i slike målinger er ikke nok i seg selv.
– Det hagler med rangeringer og omdømmemålinger denne uken. Rangeringer er alltid interessant og er en viktig driver for læring og forbedringer. Vel så viktig er det å bruke all informasjon i disse undersøkelsene strategisk for å forstå markedet, analysere preferanser og trender og finne ut hva de du ønsker å engasjere er opptatt av. De smarteste utnytter denne innsikten til et konkurransefortrinn, avslutter Sonberg.
Topp ti listen innen:
Business-studentene
1. Statoil
2. DnB
3. Erns & Young
4. PwC
5. McKinsey & Company
6. Aker Solutions
7. KPMG
8. Norges Bank
9. Deloitte
10. The Boston Consulting Group
Ingeniør-studentene
1. Statoil
2. Aker Solutions
3. Norconsult
4. Rambøll
5. Sweco
6. Multiconsult
7. Statkraft
8. Sintef
9. DNV
10. FMC Technologies
IT-studentene
1. Google
2. Microsoft
3. Bekk Consulting
4. Statoil
5. Funcom
6. Opera Software
7. Telenor
8. Steria
9. Capgemini/Capgemini Consulting
10. IBM
(NTB)