Avgangsstudentene vil gjøre karriere
Finanskrisen har gjort dagens unge studenter mer karrierebevisste og mindre opptatt av "meningen med livet" viser Universums årlige undersøkelse.
Ill.foto: Colourbox.
Når unge rangerer hva som er viktig i livet i 2012, skårer familie med 88 prosent og venner med 85 prosent fortsatt høyest, men begge faktorer har falt i viktighet til fordel for karriere som oppnår 81 prosent.
Det betyr at karriere har blitt viktigere siden tilsvarende måling før finanskrisen i 2007.
Universum har årlig siden 1997 kåret Norges mest attraktive arbeidsgivere og avdekket avgangsstudentenes preferanser og forventninger til arbeidslivet. Årets undersøkelse er besvart av 8 500 avgangsstudenter.
Selvrealisering
– Det var en periode før finanskrisen hvor alle unge skulle realisere seg selv og finne meningen med livet, denne trenden ser ut til å snu, sier Carlo Duraturo, ansvarlig for Universum i Norge.
Men at unge i dag er mer opptatt av karriere betyr ikke nødvendigvis at det blir lettere for norske virksomheter å få tak i kvalifisert arbeidskraft.
– Knapphet på kvalifisert arbeidskraft har gjort det å rekruttere, utvikle og beholde de beste, til et viktig strategisk tema i toppledelsen. For mange begrenser det mulighetene for vekst, og flere får øynene opp for at det å være en preferert arbeidsgiver er et sterkt konkurransefortrinn.
Samarbeider for lite – Mitt inntrykk er imidlertid at HR- og kommunikasjonsstabene ikke i tilstrekkelig grad jobber sammen om employer branding, verken strategisk eller planmessig. Det er i liten grad samsvar mellom ressursene som benyttes og hvor viktig problemstillingen er, sier partner og daglig leder Claus Sonberg i kommunikasjonsbyrået Zynk Communication & Leadership.
Offentlige virksomheter klatrer
Blant økonomistudentene har de offentlige og statlige virksomhetene klatret på listen, mens hos teknologistudentene ser vi en økning i interessen for oljebransjen.
På listen til IT studentene er HP og Computas blant de beste klatrerne. Men å være på topp i slike målinger er ikke nok i seg selv.
– Det hagler med rangeringer og omdømmemålinger denne uken. Rangeringer er alltid interessant og er en viktig driver for læring og forbedringer. Vel så viktig er det å bruke all informasjon i disse undersøkelsene strategisk for å forstå markedet, analysere preferanser og trender og finne ut hva de du ønsker å engasjere er opptatt av. De smarteste utnytter denne innsikten til et konkurransefortrinn, avslutter Sonberg.
Topp ti listen innen:
Business-studentene
1. Statoil
2. DnB
3. Erns & Young
4. PwC
5. McKinsey & Company
6. Aker Solutions
7. KPMG
8. Norges Bank
9. Deloitte
10. The Boston Consulting Group
Ingeniør-studentene
1. Statoil
2. Aker Solutions
3. Norconsult
4. Rambøll
5. Sweco
6. Multiconsult
7. Statkraft
8. Sintef
9. DNV
10. FMC Technologies
IT-studentene
1. Google
2. Microsoft
3. Bekk Consulting
4. Statoil
5. Funcom
6. Opera Software
7. Telenor
8. Steria
9. Capgemini/Capgemini Consulting
10. IBM
(NTB)