Lav tillit til sosiale medier
Folks tillit til sosiale medier som kilde til informasjon om næringslivet øker i store deler av verden. Slik er det ikke i Norge. Årets globale tillitsundersøkelse fra Edelman avdekker at kun sju prosent av oss stoler på sosiale medier når vi søker etter bedriftsinformasjon.
Ill.foto: Karine H. Henriksen
- Det er svært interessant at folk har liten tillit til sosiale medier. Vi snakker her om det virkemiddelet som har skrytt på seg å være stedet hvor norske virksomheter bygger og etablerer troverdighet og åpenhet med sine kunder, sier digital direktør Helge Tennø i Dinamo.
Tradisjonelle medier
I den globale tillitsundersøkelsen Edelman Trust Barometer svarer nordmenn at de har langt større tiltro til bedriftsinformasjon de får gjennom tradisjonelle medier, enn blogger og sosiale nettsteder.
Tiltroen til tradisjonelle medier som aviser, TV og radio er jevnt over større i samtlige land hvor undersøkelsen er gjennomført. Skillet mellom tradisjonelle og sosiale medier er imidlertid ekstra stort i Norge.
I land som USA er tilliten til sosiale medier som kilde til informasjon om selskaper dobbelt så høy, og i en rekke store framvoksende økonomier, er denne tilliten tre ganger så høy som i Norge.
Bedrifter må ta redaktøransvaret
Resultatene fra undersøkelsen viser at bedrifter ikke må tenke på sosiale medier som en kanal på linje med tradisjonelle medier, ifølge daglig leder Berly Lund Grønning i Dinamo PR .
- I de sosiale mediene må bedriftene selv ta «redaktøransvaret» for å skape tillit. Da er det viktig å være åpen og ærlig, kommunisere tydelig hva man gjør og hvorfor, i tillegg til å lytte og svare på kommentarer og innspill, sier Lund Grønning.
Det er 12. gang Dinamos internasjonale samarbeidspartner Edelman gjennomfører denne globale tillitsundersøkelsen. I år er den gjennomført i 25 land, med over 30.000 respondenter. For første gang spør man nå den generelle befolkningen i tillegg til gruppen med høy utdanning- og inntekt, som har blitt spurt tidligere i år.
(NTB)