Unge arbeidstakere: - Halvparten er på vei ut for å finne en annen jobb
Deloittes globale undersøkelse viser at unge medarbeidere gjerne bytter jobb oftere. – Vi står i fare for å miste en generasjons lojalitet og engasjement, sier Aase Aamdal Lundgaard, managing partner i Deloitte.
– Arbeidsgivere må tenke nytt på hvordan vi vinner lojaliteten og engasjementet til millenniumsgenerasjonen. Det er et tankekors at halvparten av generasjonen er på vei ut av døren for å finne en annen jobb, sier Aamdal Lundgaard til deloitte.com.
Deloittes globale undersøkelse av millennials viser blant annet at:
- To tredeler av millenniumsgenerasjonen vil forlate sin arbeidsgiver innen fem år. De som er født etter 1982 defineres som millennials.
- Denne gruppens lojalitet til arbeidsgiver er koblet sammen med egne verdier, utviklingsmuligheter, fleksibilitet på arbeidsplassen, og at bedriften har et overordnet mål utover kun egen fortjeneste.
- Personlige verdier er svært viktig for millenniumsgenerasjonen. Karrierevalg; 56 prosent vil ikke vurdere arbeidsgivere som bryter med deres eget verdigrunnlag og 49 prosent har avvist oppgaver som strider mot egne verdier eller etikk.
Av 7 700 spurte millennials ønsker 44 prosent å forlate sine nåværende arbeidsgivere de neste to årene. Tallet øker til 66 prosent når perioden forlenges til 2020.
Manglende balanse og utvikling
Manglende utvikling av egne lederegenskaper, og følelsen av å bli oversett er noe av årsaken til at så mange ønsker å bytte jobb. Et større problem er opplevelsen av manglende balanse mellom arbeid og fritid og et ønske om større fleksibilitet.
Ledet av sterke verdier
Når det er store forskjeller mellom bedriftens verdier og egne verdier, blir denne generasjonen ikke lenge hos sin arbeidsgiver. Millennials ser ut til å bli ledet av sterke verdier på alle stadier av sin karriere.
Det er tydelig i hvilke arbeidsgivere de velger å jobbe for og hvilke oppgaver de er villige til å påta seg. Det gjennomsyrer også beslutningene de tar.
Andre ledertyper
– Med millenniumsgenerasjonen i lederstolen, vil vi få ledere som er langt mer verdiorienterte enn sine forgjengere. Millennialsene er mer selvstendige, og vil sette personlige verdier foran organisatoriske mål. Det betyr at vi kan få en dramatisk endring i hvordan bedriftene ledes i fremtiden. Jeg er sikker på at det vil bli en positiv endring, sier Aase Aamdal Lundgaard.
De unge arbeidstakerne uttrykker et positivt syn på bedrifters rolle i samfunnet og de har myknet i sine negative oppfatninger av bedrifters etikk i forhold til tidligere undersøkelser.
Millenniumsgenerasjonen ønsker fortsatt at bedrifter skal fokusere mer på mennesker (ansatte, kunder og samfunn), og mindre på egen fortjeneste.
– De som er født etter 1982 legger stor vekt på formålet bedriften har utover å oppnå økonomisk suksess. Og de er tro mot egne verdier og muligheter for faglig utvikling. Ledere må vise at de setter pris på disse prioriteringene, for ikke å miste en stor andel av sine ansatte, sier Aamdal Lundgaard.
Les mer på www.deloitte.com.
Om undersøkelsen
Studien er utført av Deloitte Global på nesten 7700 millennials fra 29 land. 3/4 er ansatt i store organisasjoner (100+ ansatte). Over 3/4 jobber i privat sektor. Norge er ikke ett av de 29 landene som er med i undersøkelsen.
Har du leder eller HR-ansvar? Hold deg faglig oppdatert med Personal og Ledelse
- Last ned enkeltsider eller utgaver av bladet
- Meld deg på vårt gratis nyhetsbrev