Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Her er de unges mest attraktive arbeidsgivere
Aldri før har norske arbeidsgivere vært mer attraktive for unge arbeidstakere. Hele 7 av 10 arbeidsgivere på topp 10-listen er norske. Til sammenligning nådde kun 4 norske arbeidsgivere opp på topplisten i 2019.
Dette kommer frem i Young Professional Attraction Index (YPAI), den årlige undersøkelsen av Academic Work. YPAI kartlegger hvilke arbeidsplasser som er mest attraktive blant unge arbeidstakere. Undersøkelsen ser også spesifikt på hvilke selskaper som er mest attraktive blant unge med bakgrunn innen IT, teknologi og økonomi.
– Det er veldig gledelig å se at norske arbeidsgivere gjør det så bra i årets undersøkelse! At majoriteten av selskapene på topplisten er norske vitner om at de har tatt employer branding på alvor og nå klarer å imøtekomme faktorer som unge arbeidstakere anser som viktige når de er på utkikk etter ny jobb, sier Mads Wildhagen i Academic Work.
Kåringen av landets mest attraktive arbeidsgivere baserer seg på tre faktorer; arbeidsgiverens rykte; arbeidsgiverens opplevde fremgang i markedet og om respondentene ønsker å jobbe hos arbeidsgiveren eller ikke.
IT-kandidater vil jobbe hos FINN
Fra å være helt ute av topplisten i fjor, har FINN gjort et skikkelig come-back blant unge arbeidstakere med IT-bakgrunn. I år topper de listen over mest attraktive arbeidsgivere blant de med IT-bakgrunn, og danker dermed ut de internasjonale gigantene.
– Unge arbeidstakere ønsker å jobbe i selskaper og med teknologi som påvirker hverdagen til mennesker og samfunnet. Det kan man absolutt argumentere for at FINN gjør, sier Wildhagen.
– Dette er både veldig stas, men også utrolig viktig for oss. Å tiltrekke oss unge teknologer har vært et av flere satsingsområder for FINN. Blant annet har vi etablert et to måneders program med sommerjobb for masterstudenter innen teknologi, vi har et eget graduate-program, pluss at vi inviterer til faglunsjer og seminarer og deltar på konferanser. Det er teknologien vår som er selve kjerneproduktet i FINN, og sammen jobber vi mot et felles mål; å skape neste generasjon markedsplass. Fordi vi ikke nødvendigvis vet hvordan fremtidens FINN vil se ut, krever dette en eksperimenterings- og læringskultur med mye takhøyde. Det gjør det både morsomt, faglig utviklende og utfordrende å jobbe hos oss, men byr også på spennende muligheter for unge talenter som vil noe, sier Kristin Sætevik, Direktør for organisasjonsutvikling og kommunikasjon i FINN.
NTNU er årets rakett
NTNU kommer også som en rakett inn i årets toppliste og kaprer andreplassen over Norges mest attraktive arbeidsgivere. NTNU scorer blant annet høyt på opplevd fremgang i markedet, og er også den arbeidsgiveren som er aller mest attraktiv blant teknologi-kandidatene.
– Dette er første gangen at vi ser en utdanningsinstitusjon på topplisten over de mest attraktive arbeidsgiverne i Norge. I tillegg til at de er en kjent institusjon med et stort kunnskapsmiljø, er de også som en statlig bedrift en trygg arbeidsgiver for unge arbeidstakere, sier Wildhagen.
– Det er gledelig å registrere at NTNU er en attraktiv arbeidsgiver for unge arbeidstakere. Som et universitet med en teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil, er det ikke overraskende at vi er spesielt attraktive for unge arbeidstakere med teknologi-bakgrunn. Unge mennesker er opptatt av spørsmål knyttet til klima, miljø og bærekraft, og vil gjerne gjøre en forskjell. NTNUs visjon er «Kunnskap for en bedre verden», og den ligger til grunn for all vår virksomhet. Jeg tror mange unge synes det gir mening å ha en slik bærebjelke i arbeidshverdagen, sier Anne Borg, rektor ved NTNU.
Attraktivitet er mer enn kjennskap
Å være en attraktiv arbeidsgiver handler om mer enn å være en kjent merkevare.
– For å få tak i de beste kandidatene må du forstå målgruppen du ønsker å nå. Studenter og unge arbeidstakere i starten av sin karriere får et inntrykk av selskaper gjennom media, sosiale medier og sine egne nettverk. Selskaper har mye å vinne på å ha et bevisst forhold til hva denne målgruppen ønsker av en arbeidsgiver, sier Mads Wildhagen i Academic Work.
Academic Work presenterer hele undersøkelsen i et digitalt event 14.oktober. I tillegg er første rapport, av totalt tre, tilgjengelig for nedlastning allerede nå.
Her er årets toppliste, fjorårets plassering i parentes:
1. Google (1)
2. NTNU (Ny)
3. DNV GL (Ny)
4. Apple (7)
5. Sintef (6)
6. Aker Solutions (23)
7. Sopra Steria (22)
8. Statkraft (Ny)
9. NRK (Ny)
10. Microsoft (3)
(Pressemelding fra Academic Work)