I går fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen være den første passasjeren på en selvkjørende elbuss i Norge. Foto: Jarle Nyttingnes.

Selvkjørende elbuss på veien i Norge

AUTOMATISERING: En konstellasjon av Norges største transport- og teknologiaktører, har innledet et unikt samarbeidsprosjekt for å utvikle kollektivløsninger for små selvkjørende elbusser i Norge. I går gikk startskuddet for elbussturneen som skal innom flere norske byer denne høsten.

Publisert

Selvkjørende elbusser er en realitet. I går fikk samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen være den første passasjeren i Norge. Statsråden sa i forbindelse med prøveturen på Lørenskog at denne type transportmiddel kan få betydning i kollektivtrafikken.

- Mange velger fortsatt bil fremfor buss fordi reisen til og fra stoppestedet oppleves som en byrde i en travel hverdag. Hvis vi kan få flere til å velge kollektivt ved å tilby selvkjørende elbusser som fleksible tilbringertjenester er det positivt, sa samferdselsministeren da han fikk demonstrert den nye teknologien.

Kollektivtransport fra dør til dør

Det er Acando som sammen med Flytoget, Telenor, Ruter og NHO Transport har etablert et samarbeidsprosjekt for å øke takten i arbeidet med å få selvkjørende elbusser til Norge. Innovasjon Norge støtter også prosjektet. Målet på sikt er et kollektivtilbud som nærmer seg en dør til dør-løsning.

- Se for deg en minibuss som kan plukke deg opp utenfor døren, enten hjemme eller på arbeidsplassen, ta deg til Flytoget og deretter ut i verden. Ambisjonen er at vi ved å få på plass et fleksibelt bindeledd mellom dagens kollektivtilbud kan øke kollektivandelen i Norge, og gjøre en forskjell for nordmenns reisevaner, sier Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget.

Aktørene i prosjektet står samlet for over halvparten av all kollektivtransport i Norge. De mener selvkjørende elløsninger innen kollektivtransport vil ha samme interesse og potensial som det nå har for bilindustrien om kun kort tid.

- Oslo og Akershus vokser raskt, og jeg er opptatt av å finne ut hva som skal til for at kollektivtransport, sammen med sykkel og gange, kan ta veksten i den regionale persontrafikken. Jeg er spent på hvilke tilbakemeldinger vi får når vi skal la folk få teste denne selvkjørende elbussen. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har gledet meg til prøveturen selv også, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Aktørene skal i løpet av høsten utarbeide en rapport med læringspunkter, og ønsker at det kommer på plass et godt rammeverk for denne teknologien.

- Disse minbussene er et viktig miljøtiltak fordi de er elektriske og vil erstatte ordinær personbiltrafikk. Våre medlemsbedrifter er klare til å ta ansvaret for driften av disse minibussene etter hvert som de settes inn i ordinær drift, sier Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport.

Elbussturné i Norge

Konsulentselskapet Acando har fått bussen til Norge og er tilrettelegger for en elbussturné som blir gjennomført i syv byer, blant annet Stavanger, Bergen, Kongsberg og Oslo.

- Bussen skal testes ut på Fornebu hvor mange av våre ansatte pendler hver eneste dag. Vi satser tungt på tingenes internett, og dette blir en viktig pilot som også kan vise publikum et gløtt av hvordan fremtiden kan bli, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

Samferdselsdepartementet skal jobbe med å få på plass en lovhjemmel for prøveordning med autonome kjøretøy.

- Vi vil nå se på lovverket rundt en prøveordning for autonome kjøretøy. Av hensyn til videre utvikling av teknologien, og ikke minst med tanke på trafikksikkerhet, personvern og ansvarsforhold, er det viktig å få på plass et rettslig grunnlag for utprøving av autonome kjøretøy, opplyste samferdselsministeren under demonstrasjonen på Lørenskog.


(NTBInfo)

Powered by Labrador CMS