Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
- Nå gjør vi det mye enklere å velge sjåføryrket
De kommende årene er det et stort behov for flere yrkessjåfører. Adecco, Posten og Bring etablerer nå et samarbeid hvor de søker etter nye yrkessjåfører, betaler mesteparten av kostnaden for førerkortet og garanterer fast ansettelse.
Posten-konsernet, en av Norges største transportører, trenger årlig rundt 100 nye yrkessjåfører i de kommende årene.
- Vi gjør nå en storoffensiv for å få flere yrkessjåfører inn i et spennende, samfunnskritisk og fremtidsrettet yrke. Sammen med Adecco betaler vi to tredjedeler av kostandene for sertifikatet på lastebil, førerkort klasse C eller CE. Gjennom bare denne rekrutteringskampanjen håper vi å utdanne og sysselsette ca. 40 sjåfører årlig. Kandidatene vil gå gjennom et skreddersydd opplæringsløp som er laget i samarbeid med trafikkskolen Learn. Disse kommer i tillegg til de vi henter inn gjennom ordinær rekruttering og en forsterket satsning på lærlinger, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef Posten Norge.
Posten og Bring utfører post- og logistikktjenester over hele landet. Yrkessjåførene kjører både langtransport og kortere distribusjonsruter. Posten er i gang med en storstilt fornying av kjøretøyparken, hvor også de tyngre kjøretøyene skal erstattes av fossilfrie alternativer.
Posten har rundt 3600 egne kjøretøy i Norge og i andre kvartal gikk over 40 prosent av kjøretøyene på fornybar energi som inkluderer el og biogass.
- Vi er veldig glade for å kunne bidra sammen med Posten og LEARN for å øke rekrutteringen til samfunnskritiske oppgaver. Det trengs rundt 3000 lastebilsjåfører hvert år de kommende årene. Norge står ovenfor en enorm samfunnsutfordring. Dette prosjektet er en av de viktigste satsningene i norsk arbeidsliv for å redusere ubalanse i kompetanser. Gjennom dette banebrytende samarbeidet gjør vi det nå enklere å velge sjåføryrket ved å gjøre inngangsbilletten mer overkommelig. Vi skal levere en meget tett og god faglig oppfølging som vil bidra til økt sikkerhet, trivsel og motivasjon. Dette er noe av det viktigste vi jobber med for tiden, sier Torben Sneve som er konsernsjef i Adecco.
Posten-konsernet står midt i en større omstilling av sin kjøretøyflåte, hvor alle kjøretøy på sikt skal over på fornybare drivlinjer.
Fakta om Postens kjøretøyflåte i Norge
- Rundt 900 lastebiler og 2700 varebiler
- Benytter 12 lastebiler på biogass
- Benytter 30 elektriske lastebiler
- Har ytterligere 100 lastebiler på EL og biogass i bestilling
(Posten Bring/myNEWSdesk)