Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Ta praten om du er i tvil
En fersk undersøkelse viser at fire av ti ledere har vært bekymret for at medarbeidere drikker for mye. Flere bør ta praten dersom de er bekymret. Nylig lanserte Akan kampanjen "Ta praten".
– Årlig mottar Akan kompetansesenter ca. 700 bekymringssamtaler fra ledere og medarbeidere i norsk arbeidsliv. Flertallet av disse samtalene dreier seg om alkohol, forteller Elisabeth Ege, direktør ved Akan kompetansesenter.
Én av fire gjorde ingenting
At alkohol skaper noen utfordringer for arbeidslivet, er åpenbart. Den nye representative undersøkelsen viser blant annet at fire av ti ledere har vært bekymret for at en medarbeider drikker for mye.
Av disse tok 41 prosent praten med vedkommende. Men hele én av fire var usikre på hva de skulle gjøre, og de gjorde ingenting. Av de som tok praten, opplevde én av to at medarbeideren reagerte med takknemlighet for å bli sett.
Når det gjelder medarbeidere, har én av fem vært bekymret for at en kollega drikker for mye.
Dessverre mener én av tre at dette ikke angår dem, og at de derfor ikke har gjort noe med bekymringen sin.
Ta praten
Alkohol er ingen privatsak i det øyeblikket det får konsekvenser for arbeidsplassen. Undersøkelsen viser at mange tar praten, men mange valgte ikke å gjøre noe.
– Dersom man har en magefølelse av at noe ikke er helt som det skal være, anbefaler vi ledere å ta praten. Dette kan eksempelvis dreie seg om endring i atferd, arbeidsprestasjon eller sykefravær. Du vil aldri få nok bevis, sier Ege.
Det er bedre å ta en samtale for mye enn en samtale for lite.
– En samtale kan sette i gang følelser og reaksjoner hos vedkommende som kan bidra til positiv endring for den det gjelder, pårørende og arbeidsplassen, avslutter Ege.
(Pressemelding)