Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Tre av ti norske bedrifter sliter med å tiltrekke seg nye folk
31 prosent av norske arbeidsgivere sliter med å tiltrekke seg nye folk. Snittet i Europa er på 42 prosent. Kampen om talenter er en økende utfordring.
Kampen om å sikre seg de beste hodene er en økende utfordring verden over. I Norge sier 31,4 prosent av bedriftseiere at de sliter med å tiltrekke seg nye folk.
Tallet er betydelig høyere i Belgia (65 prosent), Nederland (54 prosent) og Irland (53prosent). Norge og Sverige ligger lavere, med henholdsvis 31 og 32 prosent.
Dette viser en ny undersøkelse gjennomført av lønns- og HR-spesialisten SD Worx, der hele 4371 europeiske selskaper belyser hvordan arbeidsgivere best bør sikre seg i kampen om å tiltrekke seg ny hoder.
-Arbeidsledigheten i Norge er på sitt laveste på mange år, og kampen om de beste kandidatene er stor. Det er viktig å fremstå som en attraktiv arbeidsgiver, og man må belages seg på effektive rekrutteringsprosesser, da kandidatene ofte er involvert i flere prosesser samtidig. Arbeidsgivere er nødt til å ha dedikert fokus på læring og faglig utvikling, forteller Per Landaas, fagansvarlig HR i SD Worx Norge.
Utfordringer over tid
Mer enn noen gang føler bedrifter seg presset til å posisjonere seg som en attraktiv arbeidsgiver, faktisk oppgir flere enn syv av ti (73 prosent) norske arbeidsgivere at de aktivt jobber med dette. Nesten halvparten (48,9 prosent) av de norske arbeidsgiverne sier at denne jobben aldri har vært vanskeligere.
Det europeiske snittet ligger på hele 53 prosent. Høyest ligger Frankrike med (60 prosent), tett fulgt av Belgia (59 prosent) og Italia (56 prosent).
I tillegg er det en økende trend i at det tar mye lenger tid å fylle ledige stillinger. Omtrent halvparten (47 prosent) av de norske respondentene bekrefter denne påstanden. Belgia er her på topp med hele 74 prosent.
Fire av ti norske arbeidsgivere sier den største utfordringen er å finne kandidater med rette ferdigheter. Det europeiske snittet ligger på godt over 56 prosent, – men tallet er enda høyere blant belgiske (70 prosent), italienske (63 prosent) og tyske (61 prosent) arbeidsgivere.
Viktige fokusområder
Undersøkelsen viser at arbeidsgivere ønsker å utgjøre en forskjell for arbeidstakere gjennom en rekke parametere. De fem viktigste for å tiltrekke seg nye ansatte er:
1. Arbeidstid og fleksible arbeidsordninger.
2. Et trygt og godt arbeidsmiljø og jobbsikkerhet.
3. Finansiell stabilitet.
4. Meningsfylt og utfordrende arbeid.
5. Fokus på opplærings- og utviklingsmuligheter.
Om undersøkelsen:
På bakgrunn av den pågående «talentkrisen» har iVox gjennomført en studie på vegne av lønns- og HR-spesialisten SD Worx, om hvordan europeiske arbeidsgivere jobber med å tiltrekke seg kandidater. Forskningen fokuserer på å se på hva arbeidstakere leter etter hos en arbeidsgiver, og hva arbeidsgivere fokuserer på for å være / bli en attraktiv arbeidsgiver. Forskningen omhandler 7 ulike puslespillbiter som arbeidsgivere kan jobbe med: trivsel og menneskeorientert HR, fleksibel organisasjon, motiverende lønnspolitikk, inspirerende og aktiverende kultur, digital arbeidsplass, talentledelse i bærekraftige karrierer og rekruttering.
Undersøkelsen ble gjennomført i februar og mars 2022 i Norge, Sverige, Belgia, Tyskland, Finland, Frankrike, Irland, Italia, Nederland, Østerrike, Polen, Spania, Storbritannia og Sveits. Totalt ble 4371 selskaper kartlagt. Utvalget er representativt for de spesifikke lokale arbeidsmarkedene og har samme sammensetning i henhold til selskapenes organisasjonsstørrelse i de aktuelle landene.
(SD Worx/Apriil)