Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Dette er Norges mest attraktive arbeidsgivere
Norges topp-3 mest attraktive arbeidsgivere befinner seg innenfor olje- og energisektoren.
Tre selskaper som leverer tekniske løsninger til olje- og energisektoren topper listen over Norges mest attraktive arbeidsgivere. I Randstad Employer Brand Research 2020 er TechnipFMC vinneren, etterfulgt av Schlumberger og Aker Solutions.
Undersøkelsen er en uavhengig, internasjonal spørreundersøkelse som gjennomføres i 32 land internasjonalt, og i Norge for andre år på rad. Vinneren ble TechnipFMC, Norges største oljeservice-selskap og en stor global aktør innen olje- og energisektoren.
Ansatte er ambassadører
– TechnipFMC har en jevnt høy score, men den største fordelen er kombinasjonen av spennende arbeidsoppgaver og et høyt lønnsnivå med populære ansattgoder. Dette kjennetegner flere av selskapene innen olje og offshore, men også innenfor bransjen er skiller TechnipFMC seg ut. De scorer spesielt høyt på omdømme, og legger bedre til rette for en sunn balanse mellom arbeid og fritid enn de andre. Dette er faktorer som er svært viktig for mange, sier Eivind Bøe, administrerende direktør i HR- og rekrutteringsselskapet Randstad Norge.
– Folkene våre er de beste ambassadørene for selskapet. Vi forsøker å få medarbeiderne til å dele sine arbeidserfaringer, og slik får vi vist frem både teknologi og innovasjon. I tillegg viser det at vi er et globalt selskap, og det er det mange som tiltrekkes av, sier Maria Roots Morland, Global Talent Manager i TechnipFMC.
– Vi er i en bransje som er syklisk av natur, og nå er vi dessverre i en nedgangsperiode der vi må si opp ansatte. Da gir vi alt vi kan for å gjøre det på en like ryddig og god måte som når vi ønsker nye medarbeidere velkommen. Employer branding er noe vi jobber med både i oppgangstider og nedgangstider. Heldigvis ser vi at mange kommer tilbake til oss i oppgangstider, og det er vi veldig glade for.
Ekte historier, ikke reklame
Randstad Employer Brand Research 2020 viser at det er selskapene som har arbeidet systematisk med å bygge sitt employer brand, som scorer høyest.
– De formidler et konsistent budskap over tid i alle kanaler. Og kanskje aller viktigst; budskapet er på linje med hvordan deres egne ansatte oppfatter selskapet som arbeidsgiver, sier Bøe.
Schlumberger kom på andreplass. De er et internasjonalt oljeserviceselskap som leverer kompetanse og teknologiske løsninger innen utforskning og produksjon til petroleumsindustrien. Som arbeidsgiver tilbyr de både interessante arbeidsoppgaver og attraktiv lønn. De tar i bruk ny teknologi, og fremstår også som et økonomisk robust selskap.
Tredjeplassen gikk til Aker Solutions, som langt flere har kjennskap til. De scorer godt jevnt over, og utpeker seg på interessante arbeidsoppgaver, godt arbeidsmiljø, karrieremuligheter, lønn og bruk av teknologi.
Les hele rapporten
Årets prisutdeling foregikk digitalt, og samletflere hundre norske HR-ledere og andre med interesse for utviklingen i norsk arbeidsliv. Eventet ble gjennomført med programleder Anne Lindmo i førersetet, og rapporten fra undersøkelsen ble lagt frem av Eivind Bøe.
Randstad Employer Brand Research er blitt gjennomført internasjonalt i 20 år, og dekker nå 32 land. I Norge gjennomføres den for andre gang, i samarbeid med TNS Kantar. Fire tusen nordmenn mellom 18 og 65 år er intervjuet om deres inntrykk av utvalgte private selskaper, og andre spørsmål knyttet til employer branding. Respondentene er jevnt fordelt i forhold til demografi, og utgjør et tverrsnitt av landets befolkning. Selskapene som er undersøkt er de største og mest kjente virksomhetene i landet, fordelt på flere bransjer. Ingen av selskapene som er undersøkt er blitt forespurt om å delta, undersøkelsen er uavhengig.
(Randstad/NTB Kommunikasjon)