Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
På jobbjakt? Pass opp for denne svindelmetoden
- Metoden er utspekulert og rammer de mange som søker ny jobb for tiden.
Det sier IT-sikkerhetsansvarlig i Frende Forsikring, Tron Ingebrigtsen.
Slik rammer de jobbsøkere
- Svindlerne går direkte på håpefulle mennesker som enten søker drømmejobben, eller som har mistet jobben under pandemien, sier Ingebrigtsen.
Det begynner med at svindlerne bryter seg inn på rekrutteringsnettsteder. Der samler de opplysninger om deg og jobben du søker på.
- Så får du en e-post. Der står det: «Vi vil gjerne snakke med deg. Kan du komme på intervju? Bekreft jobbintervjuet ved å klikke på lenken her», sier Tina Jerstad.
Hun er markedsansvarlig hos Tenerity, et selskap som hjelper personer som har blitt rammet av ID-tyveri.
- I en slik prosess er det få som nøler med å klikke seg inn og oppgi påloggingsdetaljene sine. Nettstedet du har blitt ledet inn på ser identisk ut med det offisielle nettstedet til rekrutteringsselskapet. Dette viser hvor avanserte metodene har blitt nå , sier hun.
Det den glade jobbsøkeren ikke vet, er at svindlerne sitter klare når du logger deg inn for å bekrefte intervjuet. De ser koden og passordet til BankID'en din, og bruker dette til å logge seg inn på nettbanken din.
- Når svindlerne har fått tilgang til offerets nettbank, tømmer de kontoen raskt, sier Jerstad.
Utnytter ny arbeidshverdag
- Vi jobber enda mer digitalt enn før, vi er blitt kjent med nye systemer på hjemmekontor og det er en kraftig økning i netthandelen, sier Ingebrigtsen i Frende.
- Disse helt nødvendige tilpasningene blir dessverre utnyttet av frekke bedragere, sier Tina Jerstad.
- Derfor må du være bevisst på hva du legger igjen av informasjon og ikke la seg presse til å ta raske avgjørelser. Det er dine opplysninger, de må du ta godt vare på, sier Tron Ingebrigtsen.
Slik unngår du på bli svindlet
- Vær skeptisk og tenk før du handler.
- En seriøs aktør vil aldri be deg oppgi passord til nettbank eller annen sensitiv informasjon.
- Vær obs på e-poster fra aktører som ber deg om å svare raskt, klikke på en lenke eller oppgi informasjon om deg selv.
- Et telefonnummer og avsender på SMS kan forfalskes. Vær derfor oppmerksom hvis du blir kontaktet uoppfordret, selv om henvendelsen er fra en aktør du stoler på. Si at du ønsker å ringe dem tilbake og finn frem telefonnummeret til det offisielle nettstedet til den som kontakter deg.
- Søk selv og få svar.
Slik blir du ekstra beskyttet mot misbruk av dine opplysninger
- Opprett to-trinns-bekreftelse på e-posten din.
- Ha et unikt passord på din BankID, og del den aldri med andre.
- Opprett frivillig kredittsperre. Slik unngår du at andre tar opp lån eller handler på kreditt i ditt navn.
(Frende Forsikring/NTB Kommunikasjon)