Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Dårlig rustet til oppsigelser?
Får du klamme hender bare av tanken på å si opp ansatte? Er du dårig forberedt og utfører en uprofesjonell oppsigelse, kan det gi virksomheten en alvorlig knekk.
En dansk undersøkelse utført av magasinet Arbejdsmiljø viser at de fleste arbeidsgivere er for dårlig forberedt når de skal si opp ansatte, melder business.dk.
Vanskelig samtale
Arbeidsgiverforeningen Dansk Erhverv melder ifølge nettstedet om mange henvendelser fra bedriftsledere som føler seg usikre på hvordan de skal gjennomføre den vanskelige samtalen:
- Arbeidsgiverne kjenner til reglene på området, men blir med ett usikre når de sitter ovenfor den som skal sies opp. Hva skal de egentlig si, og hvordan? Enkelte skyver til og med samtalen unna og får personalavdelingen til å ta seg av den, sier sjefskonsulent i foreningen, Anita Rosenstand.
Veileder arbeidsgivere
I den danske Ledernes Hovedorganisation er de klar over problemet, og de opprettet derfor i fjor en egen enhet som skal veilede arbeidsgivere gjennom oppsigelser.
-Arbeidsgiverne sitter mye alene, og de har få kolleger å diskutere med. Det er her vi kan være den fortrolige samtalepartneren som de ikke har i hverdagen, forklarer ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt fra enheten for rådgivning i Ledernes Hovedorganisation.
Fra fjær til høns
Anita Rosenstand advarer om at virksomhetens rykte står på spill dersom oppsigelsen ikke gjøres på en ordentlig måte. Det skal ifølge henne lite til før et dårlig rykte er etablert:
-Hvis en tidligere ansatt mener at ledelsen utførte en uprofesjonell oppsigelse, forteller vedkommende det trolig til minst fem bekjente både i sin private og profesjonelle omgangskrets. På den måten bli fjær lett til høns, sier hun.
Viktig også internt
Psykolog og lederudviklingskonsulent Charlotte Skeel er enig. Hun peker på at det ikke bare er viktig for bransjens rykte utad, men også i høy grad ryktet innad, at oppsigelsen gjøres ordentlig.
-Det har mye å si for organisasjonen og oppfatningen av egen bedrift. Blir oppsigelsene utført ordentlig, kan de som blir igjen være fornøyde med at bedriften har etikk og moral i orden. Hvis man derimot ser kolleger bli behandlet dårlig, skaper det utrygghet og kan føre til tap av ressurser i virksomheten, sider hun.
Kalde menn
Anita Rosenstand forklarer at det oftest er de mannlige arbeidsgiverne som vegrer seg for å si opp, og at det henger sammen med frykt for å ikke kunne håndtere eventuell gråt. Ifølge henne tar enkelte menn med frykten for følelser inn i arbeidslivet. Hun råder dem imidlertid til å beholde roen under den vanskelige samtalen:
-Hold øyekontakt, vær seriøs og gjenta hvis medarbeideren begynner å diskutere. Hvis vedkommende begynner å gråte, forbli rolig og ikke gjør dårlige forsøk på å trøste. Sørg også for at den oppsagte ikke er alene etterpå, råder hun.
(Business.dk)