Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Seks av ti arbeidsgivere tror på bedre tider
Nesten halvparten av alle arbeidsgivere i Europa, USA og Asia vil øke sine investeringer i rekruttering og Employer Branding i 2010, viser en fersk undersøkelse. Seks av ti arbeidsgivere tror dessuten at den økonomiske situasjonen i 2010 blir bedre enn i 2009.
(Ill.foto: Colourbox)
Det kommer frem i en fersk undersøkelse utført av Universum blant HR-ansvarlige i 600 virksomheter.
Et varsel om bedre tider
-Endringer i rekrutterings- og Employer Branding-investeringer gir ofte et tidlig varsel på opp- og nedturer i økonomien. Dette er et tydelig positivt signal for 2010, sier Carlo Duraturo, direktør for Norden i Universum.
Tallene viser at 60 prosent er positive, 35 prosent er usikre, og kun 4 prosent er negative i forhold til neste års økonomiske situasjon.
Selv om et visst antall HR fagfolk fortsatt er usikre, vil arbeidsgiverne begynne å rekruttere igjen.
Både rekruttering av nyutdannede og yrkesaktive ventes å stige til neste år. 32 prosent tror det vil bli en økning i rekruttering av nyutdannede, mens 38 prosent sa at rekrutteringen vil stige blant yrkesaktive.
Les også: Ledere forventer bedre tider
Turnover på 8 prosent
Undersøkelsen viser at gjennomsnittlig forventet turnover for neste år ventes å ligge rundt 8,3 prosent. I 2009 lå gjennomsnittet på 7,8 prosent.
Den høyeste turnoveren ventes i Vest-Europa med 10,9 prosent. Den laveste ventes i Sentral-Europa på 6,5 prosent. I USA forventes det en turnover på 10,1 prosent USA, mens det i Norden ventes å ligge på 6,8 prosent.
-Varselet om høyere turnover kan ses på som logiske, sier Carlo Duraturo.
-Turnover er kjent for å øke når tidene bedres og arbeidstakere tør å prøve noe nytt. Det gjør at bedriftene i år er bekymret for påvirkningen de negative tidene har hatt på ansatte og de påfølgende konsekvenser det eventuelt får når tidene snur, sier Duraturo.
Les også: Arbeidsmarkedet bedre enn fryktet
Negativitet største utfordring
De 600 HR-ansavrlige ble også spurt om hva de så på som den største Employer Branding-utfordringen i 2010. Her var det to ting som gikk igjen:
1) Å overvinne negativiteten som har festet seg som følge av finanskrisen.
2) Behov for å sikre sine talenter slik at de ikke blir rappet av konkurrentene.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"