Jobbkrangel 1

Nedgangstid så busta fyker

Vi krangler mer i nedgangstider, ifølge en ny britisk undersøkelse.

Publisert

Konflikter på arbeidsplassen er ikke noe nytt, men i nedgangstider som nå, øker disse i takt med arbeidspress og budsjettkutt. Dette viser undersøkelsen som er utført av arbeidspsykologiseselskapet OPP og organisasjonen CIPD.

Undersøkelsen ble gjennomført i ni land fordelt på tre kontinenter, og flere tusen ansatte i små og store bedrifter har deltatt. Samtidig ble det gjennomført en tilsvarende undersøkelse blant 660 HR-ledere i Storbritannia, for å kartlegge forskjeller i synet på konflikter hos ansatte og arbeidsgivere.

- Stress og press er årsaken

Undersøkelsen viser at de ansatte mener stress og høyt arbeidspress ofte er det som utløser konfliktene, skriver hrnorge.no.

Halvparten av arbeidstakerne mener også at personlighetsmotsetninger og egosentriske medarbeidere er de fremste årsakene.

Ødelegger ansiktet utad

I følge HR-lederne oppstår de fleste konflikter på operativt nivå, som for eksempel i kundeservice, hvor dette kan ha direkte konsekvenser for bedriftens omdømme og arbeidskvalitet.

Så mange som 27 prosent av alle respondentene i undersøkelsen har opplevd å se personangrep og fornærmelser på arbeidsplassen, og 16 prosent har sett at dette ledet til oppsigelser.

- Riktig håndtering viktig

HR Norge påpeker at god ledelse og tett oppfølging i tøffe tider er viktig for å håndtere konflikter:

Ledere som får opplæring i konflikthåndtering, klarer å forstå og håndtere underliggende årsaker på riktig måte. Dessuten får de positive resultater - som effektivt teamarbeid og innovasjon - ut av konflikter.

HR Norge gir disse rådene til konflikthåndtering:

Spør deg selv hva du ikke vet. Alle har sin versjon av hva som er viktig og hvorfor. Gå inn i konfliktsituasjonen med forutsetningen om at det handler om å få en bedre forståelse.

Lytt! Prøv å se situasjonen fra den andres synsvinkel. Om mulig, glem din egen oppfattelse mens du lytter.

Skill mellom problem og person. Avstå fra fordømmelse og negative omtaler. Husk at det alltid finnes en grunn til at et menneske agerer på en viss måte.

Det finnes ikke én sannhet, - men forskjellige oppfattelser.Husk at den andre har like mye rett ut fra sin oppfattelse, som du har ut fra din.

Vær tydelig, rett på og konkret i kommunikasjonen. Etterlys det samme hos motparten.

Hold kontakt med motparten. Brutt kontakt leder i de fleste tilfeller til opptrapping av konflikten.

Kartlegg de behov og interesser som ligger bak de konkrete standpunktene.Unnvik å kjøpslå om bestemte stillingsagendaer. Tolk utfall, anklager og negative omtaler som mindre gode forsøk av motparten på å uttrykke sine følelser.

Hjelp motparten gjennom å være konstruktiv. Vekk ikke forsvarsreaksjoner gjennom utfall, anklager, kritikk eller negativ omtale.

Øv på å se konflikten utenfra. Prøv ut ditt eget bilde av hendelsesforløpet gjennom å prate med upartiske personer.

Forstå og be om å bli lyttet til. Når du er sikker på at du forstår den andres synspunkt, be om at den andre også lytter til deg.

Ikke tenk vinne - tapeArbeid med en vinner - vinner løsning på konflikten.

Partene eier selv konflikten Og de vet best selv, hvilke behov de har og hva som er vesentlig for dem. Derfor er det viktig at de involverte kommer med løsningsforslag.

Les mer på hrnorge.no

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS