Ser slutten på finanskrisen
84 prosent av norske eksportbedrifter tror at de i år vil eksportere like mye eller mer sammenlignet med i fjor, viser en undersøkelse gjort for Amesto Translations.
Ill.foto: Colourbox.
I juni gjennomførte Perduco en undersøkelse blant 755 næringslivsledere i sitt næringslivspanel på vegne av Amesto Translations.
Troen på bedring er størst i industrien og blant de største bedriftene.
Det største hinderet for økt eksport er prisnivået, mens toll, produktstandarder og språk oppleves som mindre barrierer.
Samlet vekst
27 prosent av lederne i eksportbedrifter sier at de i år vil eksportere varer og tjenester for en høyere verdi enn i fjor. 16 prosent tror eksportverdien blir lavere, mens 58 prosent tror på lik verdi.
- Dette er gode nyheter for Norge og for eksportbedriftenes underleverandører hvor aktivitetsnivået i stor grad defineres av eksportbedriftenes suksess i sine markeder. Når det nesten er dobbelt så mange som tror på vekst enn reduksjon i sin eksport, bærer dette bud om samlet vekst, sier Arne Austrheim, daglig leder i Amesto Translations i en melding.
Lysest for industrien og store bedrifter
Eksporterende industribedrifter er mer optimistiske enn eksporterende tjenestebedrifter. 32 prosent av industrieksportørene tror på eksport av økt verdi, mens 24 tror det går nedover.
Blant tjenesteeksportørene er tilsvarende tall 25 prosent og 11 prosent. Blant eksportbedrifter med minst 100 ansatte – uavhengig av bransje – er de tilsvarende tallene 38 prosent og 13 prosent.
- Industrien og store bedrifter har som oftest en mengde underleverandører, som er avhengige av utviklingen hos sin største kunde. Undersøkelsen viser at disse lokomotivene er optimistiske til inneværende år, og det vil forhåpentligvis spre seg som bølger i vann til resten av økonomien, sier Austrheim.
Prisnivå største eksportbarriere
I en tilsvarende undersøkelse tidligere i år ble eksportbedriftene bedt om å vurdere seks ulike barrierer for økt eksport. Respondentene rangerte dem på en skala fra 1 til 5, hvor 1 i svært liten grad er en barriere og 5 i svært stor grad er en barriere. Andelene som svarte 4 eller 5 er som følger (andelene som svarte 1 og 2 i parentes):
Prisnivå: 53 prosent (16 prosent).
Tollsatser: 18 prosent (52 prosent).
Reisetid: 17 prosent (42 prosent).
Andre produktstandarder: 13 prosent (46 prosent).
Kulturforståelse: 9 prosent (62 prosent).
Språkkunnskaper: 9 prosent (55 prosent).
- Jeg tolker dette som at norsk eksport fortsatt bør ha sterk fokus på kvalitet, fordi vårt lønnsnivå sjelden tillater ren priskonkurranse. Samtidig ligger det her et underforstått signal om moderasjon i de pågående lønnsforhandlingene. Det som overrasker oss, er at ikke flere opplever kultur- og språkkunnskaper som en større barriere, sier Austrheim.
Begge undersøkelsene er gjennomført av Perduco på oppdrag for Amesto Translations.