Forsiktig optimisme i horisonten
Tall fra september 2010 viser en økning på 4,3 prosent i kurs- og konferanse markedet. Selv om enkelte bedrifter fortsatt sliter, er det flere som nå merker økt etterspørsel.
Quality Spa og Resort Norefjell er en av nykommerne som har tatt markedsandeler i 2010. Hotellet forventer en vekst på mellom 10 og 15 prosent i 2011. (Foto: Karine H. Henriksen)
Bjørn M. Bjerke i NHO.
– Finanskrisen berørte markedet med et stort fall fra høsten 2008 til høsten 2009. Men vi er nå sakte på vei oppover igjen. Tall for september 2009 til september 2010 viser en vekst i kurs og konferansemarkedet på 4,3 prosent, sier direktør i NHO Reiseliv, Bjørn M. Bjerke.
Reiselivsdirektør i HSH, Hilde C. Solheim, presiserer at årets tall ermålt opp mot et dårlig år i fjor.
Reiselivsdirektør i HSH Hilde C. Solheim.
– Vi venter en vekst, ikke minst siden vi har hatt en tøff situasjon i både 2008 og 2009, sier hun.
Norge har kommet seg bedre gjennom finanskrisen enn de fleste andre land. Bremsen i konferansemarkedet i Norge preges også delvis av at mange store selskaper i Norge har et internasjonalt hovedkontor som styrer dem.
– Selv om det går bra i Norge så får de instrukser om å stramme inn, forklarer Solheim.– På den måten kan markedet vise en overreaksjon. Utsiktene fremover avhenger av hvor tøffe tider det blir internasjonalt, og det kan føre til enforsinkelse i det norske markedet.
Følger næringslivet
NHO Reiseliv venter en videre positiv utvikling i forhold til 2010. – Det avhenger selvfølgelig av en positiv utvikling i næringslivet og innen offentlig økonomi. Dette virker direkte inn på etterspørselen, sier Bjørn M. Bjerke. Selv om vi ser en positiv tendens for totalmarkedet innen kurs og konferansemarkedet, er det regionale forskjeller. - Byene har hatt den største økningen og Oslo har eksempelvis hatt en vekst på 12,6 prosent. Troms fylke derimot har hatt et fall, sier Bjørn M. Bjerke i NHO.
Konkurser i distriktene
I kjølevannet av sviktende etterspørsel etter kurs og konferanser har noen hoteller måttet stenge dørene.– En del aktører i markedet har slitt, og sliter fortsatt. Dette er spesielt merkbart i distriktsreiselivet. De som lever av det profesjonelle næringslivet i sentrale strøk, og rundt flyplasser, har ikke vært berørt i samme grad som en del bedrifter i fjellheimen, sier Solheim.
Tallene over konkurser i bransjen fra 2006 og frem til i dag, viser en overvekt av mindre fjellhotell og kurs og konferansetilbydere ute i distriktene.
Beliggenhet viktigere enn noen gang Trenden innenfor kurs og konferanse dreier i retning av sentral beliggenhet, eller spesielle nisjer og konsepter.
– Etter finanskrisen har nok avstand mellom bedrift og lokalisering av kurs og konferansested fått en større betydning, sier Bjerke i NHO Reiseliv.
Han understreker likevel at krav til kvaliteten på produktet ikke er blitt lavere, tvert imot.
– Kundene setter krav til to ting, det ene er selve produktet, det andre er til selve gjennomføringen av kurset eller konferansen, sier han.
Lavere champagnefaktor
HSH har 14 500 medlemmer hvorav mange har omsetning knyttet til reiseliv.
– Vi har medlemmer i hele verdikjeden. De strekker seg fra ferge og reisebyrå til tradisjonelle hotell og overnattingssteder.
– Gjennom finanskrisen har vi sett en klar tendens til at de påkostede arrangementene kuttes når det blir tøffe tider, sier hun.
Utviklingen har også gått i retning av at konferansene holder et like stort antall deltakere, men kundene betaler en lavere pris per person.
– Det skaper større prispress ute hos tilbyderne fordi kundene har større kostnadsfokus, sier Solheim.
Nye tilbydere i markedet
Etter en nedtur kommer det alltid en opptur. Solheim er klar på at de som i dag er mest sårbare for svingninger i markedet, er de aktørene som har lengre reisetid mellom kunden og konferansestedet.
– Vi har sett nye konkurrenter komme til i markedet. Blant annet nyåpningen på Norefjell og SAS hotellet på Trysil. De er store og ligger i sentrale strøk. Vi har og fått nye tilbydere på Gardermoen og ny kapasitet i de store byene.
Det skjerper kravet og konkurransen til de mer lokale aktørene.
– Du kan leve godt av lokale kunder en stund, men da gjelder det kanskje å satse på det litt spesielle. De som klarer å være god i en nisje vil ha gode muligheter i fremtiden, sier HSHdirektøren.
Vanskelig estimat
Fordi utviklingen innen kurs- og konferansemarkedet er avhengig av mange ulike faktorer, kan det være vanskelig å forutsi hvordan det kommende året vil bli.
– I tillegg vil forhold som for eksempel askeutbrudd, som vi så på Island, ha betydning for hvordan det går fremover. Det samme gjelder for utbrudd av svineinfluena og pandemier, sier Solheim.
Selv om slike omstendigheter sjelden slår inn, kan de få dramatiske konsekvenser for enkelte markeder og bransjer. Dessuten vil store arrangementer som internasjonale konferanser gi merkbare utslag på overnattingsstatistikken.
Solheim nevner eksempelvis Melodi Grand Prix som i mai 2010 sørget for fulle hoteller i Oslo og Akershus over en lengre periode.
En rekke hoteller og konferansetilbydere Personal og Ledelse har snakket med venter vekst i 2011.
Les mer om hotellenes forventede utvikling i Personal og Ledelse nummer 8/2010.
Får du ikke Personal og Ledelse i posten? Ikke fortvil, bestill et abonnement her, eller last ned en PDF av siste nummer her.
"