Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Ta deg tid til en \"snakkis\"
Du behøver ikke ha dårlig samvittighet for at du småprater ved kaffeautomaten. Tilfeldig snakk kan ha mange positive effekter, både for deg som leder og dine medarbeidere.
En leder får stadig høre hvor viktig det er å være effektiv. De skriver lister og legger planer, delegerer og vurderer. Men du kan med god samvittighet sette av litt tid til småprat.
Det mener Viveka Adelswärd, professor i kommunikasjon ved Linköpings universitet, og forfatter av boken "Till struntpratets lov" (Brombergs). Forfatteren ønsker å synliggjøre småpraten. Det er nemlig vitenskapelig bevist at småprat fyller flere viktige funksjoner. De som er dyktig på "småpjatt" kan virkelig dra nytte av sitt talent.
Latter gjør deg til en vinner
I følge Viveka Adelswärds egen avhandling om kommunikasjon under ansettelsesintervjuer, var det tydelig noen kandidater som utpekte seg i større grad enn andre. De kandidatene som gikk videre til neste omgang var de som lo mest sammen med intervjueren.
- Latter er litt oversett. Det er et veldig effektivt middel for å knytte mennesker nærmere hverandre, sier hun.
Dropp småprat ved alvorlige temaer
- Når kontakten er opprettet kan det være uheldig. Hvis en ansatt skal motta en viktig beskjed fra deg kan det være både upassende og kynisk å småprate. Da må man i stedet signalisere hvor viktig budskapet er. Hvis man kjenner hverandre godt, og er litt stresset, behøver du nødvendigvis ikke alltid slå av en ekstra prat, sier hun.
Her er noen eksempler:
Småprat for å.....
...sondere terrengetDet er spesielt viktig når du treffer nye kontakter. Du forsøker å bli kjent med den andre gjennom å snakke om enkle emner. Hvis du ikke småsnakker litt først kan du oppfattes som litt brå og uhøflig. De fleste mennesker trenger en åpning før man kan snakke om mer alvorlige spørsmål. Gjennom småprat bekrefter du den andre og personen vil straks kjenne seg mer vel i ditt selskap.
...bli mer kreativEn samtale setter ofte igang tankene. Noen ganger må vi prate av oss litt før vi kommer inn på riktig spor, sier forfatteren. Hun mener at tankene ikke alltid skaper ordene. Men ord kan skape nye tanker. Noen ganger kan du tillate at andre, eller du selv flyter ut litt. Det kan lede til ennå bedre ideer og nye forslag.
...forstå dine medarbeidereHvis du setter av noen minutter hver dag til litt småprat vil du lettere skjønne og forså hvis dine medarbeidere er stresset eller bekymret. Det å få et raskt innblikk i hvordan personen føler seg akkurat nå kan gi et svar på hvorfor en person kanskje ikke presterer optimalt for øyebliket. Det kan for eksempel være mange grunner til at medarbeideren kommer sent på jobb om morningen. Ved å slå av en uformell prat vil du kanskje få forklaringen.
(Chef)