Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Fem gode råd mot trusler og vold
Vet du hvordan du skal reagere hvis du plutselig utsettes for trusler eller vold på jobben? Langt fra alle ledere eller arbeidstakere arbeidstakere vet hvordan de bør opptre eller hvordan de best kan forebygge mot slike episoder.
Det finnes faktisk ganske mange mennesker som opplever vold i en eller annen sammenheng på jobben.
Dette er aldri lett å takle, verken for deg eller kollegene. Det viktigste er derfor å forebygge, skriver HMS-magasinet.
Warny Mandrup i det danske Videncenter for arbejdsmiljø har funnet fram til flere gode råd for å forebygge og håndtere vold og trusler.
Du blir selvfølgelig ikke utlært av disse rådene, men de kan være en god spire til å komme igang.
" 1. Forebygg med respekt
Mange konflikter kan unngås hvis du prøver å forstå de menneskene du arbeider med. Kanskje skaper det frustrasjon og uro dersom det tar flere uker å få audiens hos en saksbehandler eller hvis en pasient må vente i timevis på et akuttmottak.
Hvis dette er tilfellet, må du og dine kolleger se om dere kan tilrettelegge arbeidet på en annen måte. Noen ganger kan selv små endringer skape en mye bedre og trygg stemning.
Det er en god idé hvis dere på arbeidsplassen kan lage en plan for å unngå vold.
2. Skaff deg kunnskap om konflikter
Det er viktig at du vet hvordan du bør reagere hvis du skulle bli utsatt for vold.
Det er ingen grunn til å være flau hvis du synes en konflikt er vanskelig å styre. Konflikthåndtering er noe som må læres.
Be om å få gå på kurs. Ingen blir livreddere uten å kunne svømme først.
3. Gi eller finn hjelp
Når du er vitne til en konflikt, er det viktig at du forsøker å gå inn og megle. Hvis du ikke tør å blande deg inn, hent hjelp.
4. Snakk rolig og nøytralt
Har du mot til å gå inn og dempe gemyttene, skal du opptre alminnelig og stillferdig.
Sørg også for å ta utgangspunkt i deg selv og det du opplever, fremfor å bebreide den ene eller den andre part.
5. Ta deg av den som rammes
Hvis det likevel går galt og en av dine kolleger blir utsatt for vold, skal du først og fremst vise omsorg for den rammede.
Det må finnes noen som kan ta imot ham eller henne. Vedkommende må gis tid og lov til å snakke om det. Hvis det er behov for det, bistå med å skaffe profesjonell krisehjelp.
Ofte snakker vi ikke så mye om vold på arbeidsplassen. Alle tenker liksom at dette er en del av arbeidet, noe som vi mer eller mindre må akseptere. Men det er viktig at vi snakker om det, hver gang, anbefaler Mandrup.
Kilde: Godt Arbejde
"