8 suksesskriterier for samarbeid
I krisetid gjeller det å være på hugget etter å finne nye kunder. Å samarbeide med andre selskaper kan være en metode. Her får du de åtte samarbeidskriteriene som må være på plass.
Rosabeth Moss Kanter, professor i økonomi ved Harvard Business School har i Harvard Business Review identifisert åtte faktorerr som gjør at allianser blir fremgangsrike og gavner begge parter.
1. Individuell styrke
Begge parter må være sterke på hver sine områder. Svake spillere kan ikke støtte hverandre.
2. Betydning
Samarbeidet må ha en strategisk betydning. Hvis arbeidet er for lett, gjør i stedet noe annet.
3. Utfyllende egenskaper
De sterkeste og mest varige samarbeider inntreffer når partene er ulike og trenger hverandre for å utføre noe de alene ikke ville vært flinke nok på.
4. Invester i hverandre
Et tegn på engasjement er at det fins en vilje til å investere i det andre selskapet. Det kan gjøres gjennom kjøp av aksjer eller bytte av personale.
5. Informer
Gjennomsiktighet forsterker et forhold. Om du ikke vil at din partner skal få vite så mye som deg, hvorfor samarbeider dere i utgangspunktet?
6. Integrasjon
Det må være flere kontaktpunkter og felles aktiviteter for å knytte sammen de to bedriftene.
7. Formalisering
En formell struktur og tydelig ledelse av samarbeidet ivaretar objektiviteten og at alliansens interesser kommer i første rekke.
8. Integritet
Respekt og tillit er helt avgjørende. Alliansen slår sprekker og rammes av konflikter hvis bedriftene ikke følger de etiske retningslinjer, eller unngår å bidra til den andre parts fremgang.