Medarbeidersamtalen fungerer ikke
En ny forskningsrapport viser at medarbeidersamtalen sjelden hjelper personalet med å skape balanse mellom jobb og fritid. Dersom en medarbeider opplever stress, blir dette ofte bagatellisert under samtalen.
Ill.foto: Colourbox.
Hvordan bidrar du som arbeidsgiver til at medarbeiderne trives i jobben og har en bra balanse mellom jobb og fritid? En vanlig måte å løse slike problemstillinger er å diskutere dette i en medarbeidersamtale.
Ny forskning ved Karlstad Universitet viser nå at denne metoden ikke fungerer. Den kan til og med virke mot sin hensikt.
Etablerer normer
I en undersøkelse blant 100 ansatte i en større bedrift, konkluderte forskerne med at medarbeidersamtalen tenderer til å etablere en standard for hvordan en god medarbeider skal opptre, blant annet i forhold til stress.- Normen er at den gode medarbeideren skal se på stress som prestasjonsfremmende i stedet for å klage. Det sies til og med; ”trives man ikke med det får man finne seg noe annet”, sier Christina Olin-Scheller, som er lektor i litteratur ved Karlstad Universitet.
Les også: Ingen effekt av medarbeidersamtaler
Forhandle lønn eller klage?
Forskerne innrømmer at materialet i studien er ganske lite, men mener likevel det viser et interessant mønster. Noe av problematikken ligger i at medarbeidersamtalen er så nært knyttet opp mot lønnsspørsmålet og at medarbeideren derfor ikke våger å klage over dårlige arbeidsforhold eller stress.
Les også: Sjekkliste for medarbeidersamtalen
Eget forum for arbeidsbelastning
I stedet for den individuelle medarbeidersamtalen mellom sjefen og den ansatte etterlyser forskerne mer kollektive arenaer der stress og arbeidsbelasninger kan diskuteres.
(www.kau.se)
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"