Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Fem gode råd til deg som skal bruke coach
Det er viktig å velge riktig coach, men markedet er vanskelig å begripe for den som ikke er ekspert på området.
Det finnes ingen felles sertifisering for coacher og dessuten florerer det med yrkesbenevnelser som livscoach, executive coach etc. Jan Wiese, som er coach og leder av Forum for coaching og mentoring i HR Norge, har følgende gode råd til deg som skal ut på coachingmarkedet:
1. Intervju
Velg 2 - 3 coacher og ta et intervju med disse. Gjør intervju med flere hvis det er behov for det. Dette bør alle som driver seriøst med coaching stille opp på. Intervjuet bygger vanligvis på informasjon fra Coachens CV.
Ta utgangspunkt i kandidatens formelle og uformelle kompetanse. Samtidig er det viktig å fokusere sterkt på personligheten. Forbered deg godt til intervjuet og bruk gjerne en mal. En god coach bør være i stand til å etablere god tillit, ha gode relasjonsskapende ferdigheter og kunne tilpasse seg organisasjonskulturen.
2. Referanser
Be om å få referanser fra tidligere oppdrag, og sjekk disse referansene. Det at en coach kan vise til gjenkjøp hos en oppdragsgiver er en sikkerhet.
Referansene bør helst være relevante i forhold til den type coaching som skal gjøres i din bedrift, og du bør sjekke referansene tidlig i prosessen.
3. Ferdighetsnivå
Coachen må ha riktig erfaring og kompetanse i forhold til oppdraget. For eksempel om det er coaching på ledernivå, coaching av selgere, coaching av grupper eller individuelt etc.
Erfarings- og kunnskapsnivået for å coache nye ledere er andre enn de som stilles til coaching av erfarne toppledere. Tilstrekkelig kompetanse/erfaring er også viktig for å få tillit og troverdighet overfor den som blir coachet. Coacher med mangelfull kompetanse kan gjøre mer skade enn nytte. En coach må kjenne sine egne grenser med hensyn til egen kompetanse og metoder.
4. Er coachen oppdatert?
En coach som har andre fagpersoner/coacher å rådføre seg med og som hele tiden videreutvikler sin kompetanse som coach, har en fordel fremfor andre coacher.
Det handler også om å leve som man lærer.
5. Demonstrasjon av ferdigheter
En demonstrasjonssamtale - simulering av coaching - med deg eller en kollega som klient, kan styrke ditt beslutningsgrunnlag. Lytt etter kandidatens evne til å holde struktur og variasjon.
Kandidatens evne til å skape god stemning under krevende forhold, gir deg også en pekepinn om hvor fleksibel og sikker vedkommende vil være i sine coahcingsamtaler med dine medarbeidere.