Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Intimt og uformelt
Arenaen for et seminar kan like gjerne være en tapas-bar.
Kreativiteten lenge leve: Det finnes mange måter å arrangere seminar på. Da Assessio skulle introdusere sitt program om ledertrening for servicebransjen, inviterte de til gratis vin og tapasretter på San Leandro i Vika.
Metaforene mellom mat- og kursopplegg var mange. Med tapassjargongen som en rød tråd gjennom det tre timer lange seminaret, fikk deltakerne smaksprøver av alle modulene i opplegget, smakebiter i dobbelt forstand. Budskapet er klart:
Du kan selv velge hvor mye eller hvor lite du vil spise. Velg et program basert på tid, smak og behov. Med andre ord: Sats på tapas hvis det er det du har råd til. La ikke lederutviklingen vente, selv om du ikke har råd til en sjuretters middag.
Av samme tallerken
Mingling og nettverksbygging er en viktig side ved et slikt arrangement. Et tredvetall deltakere fyller fort opp den lille tapasbaren, som arrangerer slike seminarer stadig vekk.
I de fleste tilfellene har det vært presentasjon av nye viner eller matretter, men nå kan det ser ut til at kunnskapsbedriftene følger trenden, som mikser fag og hygge. Antall deltakere begrenser seg selv i et lite lokale, og dette gjør selvsagt atmosfæren mer intim. Det kan hende at nettverksbygging, mingling og spørsmålsstilling er lettere med færre deltakere. Som attpåtil skal spise av samme tallerken, på ekte spansk vis.
Totalopplevelse
Det som sitter igjen etter et kurs, konferanse eller et seminar blir en totalopplevelse som består av alt fra faglig innhold til lokale, mat og atmosfære.
Å gjøre noe nytt i form av å tilby et utradisjonelt lokale, andre aktiviteter og variasjon på flere områder, bidrar til at budskapet kanskje går hjem. I dette konkrete tilfellet handlet det også om en presentasjon av bedriften, og hvilket bilde de ønsker å gi av seg selv. En virksomhet som Assessio, med konsulenter og psykologer, kan i utgangspunktet virke litt distanserende på folk flest, men ved å invitere til en uformell setting, endrer man inntrykket til noe som kanskje stemmer bedre: Slik er vi, og dette er noe av det vi jobber med.
Krysser kultur og næringsliv
Kommunikasjon er nøkkelen til nettverket.
Assessio hadde engasjert skuespiller Bendik Østbye Johannesen som sparring partner under kvelden, for å konkretisere aktuelle scenario som kan oppstå i samtale med en leder og en medarbeider, og sette ting litt på spissen.
Å bruke skuespillere for å øve på kommunikasjon, er en økende trend i næringslivet. Stadig flere ser at kommunikasjon er nøkkelen til et godt nettverk, og blir bevisst på å forbedre denne ferdigheten. Østbye Johannesen er en av 12 skuespillere hos ergo; ego, som tilbyr teaterkompetanse til næringslivet. Daglig leder Rebekka Torsdatter Jørgensen sier at de fleste er frilansere, og det er en bevisst handling å satse på skuespillere som har andre skuespilleroppdrag enn for næringslivet.
Slik får de det påfyllet de trenger, og de fleste ønsker å være fri til å gjøre andre ting også.
– Oppleggene er i de fleste tilfeller skreddersydde. Situasjonene kan være både en til en samtaler og kommunikasjon til større forsamlinger. Dette er egenskaper som alle trenger, både i jobb og privat. Kunsten å kontrollere sin egen kommunikasjon blir stadig viktigere, og dette gjelder all form for kommunikasjon, ikke bare det du sier. Faktorer som stemmeleie, kroppsspråk og nonverbal kommunikasjon har langt større betydning for hvilket inntrykk man etterlater seg, sier Torsdatter Jørgensen.