Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Gode følelser gir økt konkurransekraft
Medarbeidere som har et godt emosjonelt forhold til jobben, er en viktig, men ofte oversett, konkurransefaktor. Her er noen gode råd om hvordan man bygger opp medarbeidernes positive følelser.
Den emosjonelle tilstanden hos medarbeiderne griper direkte inn i forhold som kan være en avgjørende konkurransefaktorer.
Kvaliteter som rask omstillingsevne, lojalitet, god kundebehandling og evnen til å tiltrekke og beholde gode folk henger nøye sammen med hver enkelt medarbeideres følelser for arbeidet, for hverandre, for lederen og for organisasjonen.
Derfor: Jo større evne lederen har til å skape et arbeidsmiljø som stimulerer positive følelser, desto mer vellykket vil organisasjonen være.
God, gammel sunn fornuft
Australske Human Resources Magazine har samlet noen med gode råd til ledere som vil arbeide aktivt for å trimme organisasjonens "emosjonelle kapital".
Det finnes ingen hokus pokus-løsninger eller enkle snarveier til "go'fot" i organisasjonen. Virkemidlene baserer seg på god, gammel sunn fornuft. Men de krever innsats og oppriktighet fra ledelsens side - over tid.
Ledernes erkjennelse
Det viktigste rådet er derfor å sørge for at lederne har en klar forståelse av sammenhengen mellom organisasjonens suksess og medarbeidernes emosjonelle tilstand. Uten en slik forståelse, vil lederne aldri i verden prioritere de grepene som skal til.
Når man vurderer rådene, er det altså ikke nok å stille seg spørsmålet: Er dette kjent for meg? Man må med like stor oppriktighet spørre: Gjør vi dette hos oss? Eller er vi villige til å gjøre det som skal til?
Betal for lederutvikling
I Human Resources Magazine formulerer HR-eksperten David Lee seg slik: Organisasjonen betaler uansett.
Enten betaler den for å foredle ledernes kunskaper og ferdigheter innenfor ledelsesfaget. Eller så betaler organisasjonen prisen for å ha dårlige ledere som ikke er i stand til å behandle mennesker skikkelig.
Det siste alternativet er antakelig det dyreste. Men det er heldigvis mye man kan gjøre for å utvikle ledere: Kurs, coaching, videreutdannelse, evalueringer og så videre.
Husk at systematisk og obligatorisk lederutvikling er et viktig verdisignal fra toppen av organisasjonen.
Be om tilbakemeldinger fra medarbeiderne
En leder som ikke ber om tilbakemeldinger eller råd fra medarbeidere, sier indirekte: "Jeg er ikke interessert i å vite hva du synes om hvordan jeg behandler deg. Og dessuten: Jeg er sjefen og vet best uansett!"
Ledere som derimot ber om regelmessig feedback fra medarbeiderne om egen lederstil, kommuniserer respekt og omtanke. I en slik atmosfære øker sjansen for at medarbeiderne kjenner lojalitet og engasjement til arbeidet og bedriften.
Ledere vet ikke hva som motiverer
Men å be om tilbakemeldinger handler ikke bare om å signalisere lederens respekt og omtanke. Det er også et helt nødvendig verktøy for å ta rede på hva som som fungerer og hva som ikke fungerer i organisasjonen og i ledelsesarbeidet.
Ledere er ofte altfor raske til å tro at de vet hva som funker, men ifølge en australsk undersøkelse sier to av tre medarbeidere at deres nærmeste leder rett og slett ikke aner hva som motiverer dem i jobben.
Gi medarbeiderne utfordringer
Få ting dreper stemningen mer enn arbeid som ikke utfordrer eller stimulerer. Gi medarbeiderne mulighet til å bruke hodet på jobben! Oppmuntre dem til å delta aktivt med å utvikle og løfte arbeidsprosessene de er involvert i.
På den måten oppnår du to ting: Du får fram ideer fra dem som har de beste forutsetningene for å finne de beste løsningene, og medarbeidrene selv vil trolig opleve arbeidet mer spennende og utviklende.
La medarbeiderne styre selv
Dette henger sammen med det vi har sagt til nå. Jo mer kontroll og autonomi medarbeiderne har i sitt eget arbeid, desto mer stimulert blir de til å bruke ressurserne sine på en god måte.
Massevis av forskning viser at dette strekker seg ut over det rent intellektuelle. Opplevelsen av å mangle kontroll og medbestemmelsesrett, vil sannsynligvis svekke prestasjoner, relasjoner, oppførsel, lojalitet og stemningsleie.
Medarbeidere som opplever å ha kontroll, vil derimot bli mer energiske, entusiastiske og produktive.
Fullmakt til å yte service
Gi medarbeiderne frihet, fullmakt og tillit til å gjøre det som skal til for å skape fornøyde kunder. Opplevelsen av å levere god service, skaper stolthet og et følelsesmessig grunnlag for å løfte servicenivået til verdensklasse.
Det motsatte - et rigid regime som i for stor grad begrenser medarbeiderens handlingsrom i møte med kunden - er derimot oppskriften på å skape en kynisk og demoralisert stab.
Fokuser å det positive
Mange ledere har en tendens til å øke sin egen frustrasjon samtidig som de sprer dårlig stemning ved hele tiden å trekke fram det negative, på bekostning av alt som er bra.
Det krever krefter og systematikk å snu en slik trend, siden mennesket tross alt er skrudd slik sammen at vi lettere legger merke til det som er galt enn det som er på plass. Dessuten har vi en tendens til å oppføre oss i samsvar med måten vi blir forstått; negativ oppmerksomhet skaper negativ atferd.
Medisinen er å utstyre ledere med ferdigheter og coachingressurser slik at de blir flinkere til å lete etter - og sette ord på - det gode framfor det som ikke er fullt så godt.
"