Signicat kjøper det britiske antisvindelselskapet Sphonic
Signicats femte oppkjøp på tre år vil gjøre den norske digitale identitetsspesialisten bedre i stand til å beskytte banker og andre kunder mot svindel, økonomisk kriminalitet og hvitvasking av penger.
Signicat, en av Europas største leverandører av digitale identitets- og elektroniske signaturløsninger, kjøper alle aksjene i det britiske antisvindelselskapet Sphonic for en ikke offentliggjort sum.
Det Trondheim-baserte selskapet har vokst raskt de siste årene, både organisk og gjennom oppkjøp. Visjonen er å være en enkelt leverandør for hele livssyklusen for digital identitet og motvirkning av økonomisk kriminalitet på tvers av alle europeiske markeder. Dette inkluderer identitetsløsninger for å støtte onboarding av kunder, autentisering, e-signering, antisvindel og risikostyring.
Siden 2019 har Signicat kjøpt opp fem selskaper, inkludert i løpet av det siste året Encap fra Norge, Dokobit fra Litauen, og Electronic IDentification fra Spania.
Sphonic ble grunnlagt i London i 2012, og er en pioner innen automatisering av beslutningsprosesser for compliance (etterlevelse av lover og regler). Selskapet hjelper finansielle tjenester, fintech-virksomheter, spilloperatører og andre aktører i betalingsøkosystemet med innrullering av nye kunder (onboarding) og løpende risikovurdering. Det inkluderer for eksempel å gjennomføre kredittsjekker, økonomisjekker og compliance-sjekker. Med oppkjøpet vil Signicat kunne utvide sin eksisterende tjenesteportefølje med Sphonics «know your customer»- (KYC), «know your business»- (KYB) og anti-hvitvaskingsløsinger (AML).
– Nå som digital svindel øker over hele verden, har det blitt viktigere å kunne være sikker på at kundene dine er dem de utgir seg for å være. Med Sphonics ledende profesjonelle team og dataorkestrerings- og beslutningsplattform, vil vi kunne tilby en større bredde av onboarding-tjenester, med svært fleksible risiko- og compliance-løsninger. Alt dette bidrar til å holde internasjonale kunder trygge mot svindel, sier Asger Hattel, administrerende direktør i Signicat.
Sphonics hovedprodukt, Workflow Manager, gjør det mulig for kundene å tilpasse, automatisere og administrere arbeidsflyter for onboarding (KYC/KYB), og overvåking og deteksjon av svindel- og hvitvaskingsforsøk. Ved hjelp av Workflow Manager kan banker og andre institusjoner få tilgang til tredjepartsløsninger fra 95 av verdens ledende data- og teknologileverandører via en enkelt API.
Løsningen forbedrer kvaliteten på data og øker sluttbrukerinnsikten som kundene kan bruke til å ta en onboarding-beslutning. Det reduserer også kundens onboarding-tid fra dager til sekunder og forhindrer kundefrafall. Det sikrer etterlevelse av lover og regler, forhindrer svindel og gir en opplevelse som passer for den digitale tidsalderen.
Sphonic har nylig lansert en løsning for sanntidsovervåking av transaksjoner for å forhindre svindel og hvitvasking. I tillegg tilbyr selskapet et saksbehandlingsverktøy som også inkluderer verktøy for visualisering av identitets-, svindel- og AML-data.
– Vi gleder oss til å bli en del av Signicat-familien, sier Andy Lee, grunnlegger og daglig leder i Sphonic.
– De siste 10 årene har vi bygget løsningene som løser noen av de mest komplekse onboarding- og compliance-utfordringene i sterkt regulerte bransjer for globale digitale betalinger, krypto-, spill- og utlånsmerker som krever rask onboarding for kundebaser med høyt volum. Med Signicat var det en stor komplementaritet. Nå er vi er klare til å akselerere våre ambisjoner i nye markeder og vertikaler, og skape en overbevisende felles global løsning.
Sphonic vil fortsette som en egen juridisk enhet, kalt "Sphonic, a Signicat company", på kort sikt, og deretter bli fullstendig integrert i Signicat. Sphonics 24 ansatte, basert i Storbritannia og Portugal, vil bli med Signicat som en del av oppkjøpet. Sphonic-ledelsen vil fortsette å drive den britiske virksomheten og være en del av det bredere toppledelsen. Andy Lee fortsetter som Signicats Storbritannia-sjef.
Oppkjøpet er underlagt normale vilkår og betingelser, inkludert godkjenning fra europeiske konkurransemyndigheter.
(Signicat/NTB Kommunikasjon)