Reportasje i Personal og Ledelse nummer 5/2016.

Hva skjer når jobbene blir borte?

AUTOMATISERING: Stadig flere jobber og funksjoner automatiseres av ny teknologi og roboter. Til glede for digitale entusiaster, til forargelse for dem som sverger mot det trygge.

Publisert

I en tid hvor teknologien tar over jobber, har Personal og Ledelse søkt svar på hvilke utfordringer vi vil få når halvparten av jobbene i fremtiden vil automatiseres. Er det lys i enden av tunellen, eller er det helt svart?

Flere studier viser at yrker som krever fingerferdighet, kunstneriske evner, originalitet, sosiale evner, forhandling og salg, og omtanke for andre mennesker, fortsatt vil være trygge.

Yrker som er i ferd med å automatiseres, og som på sikt vil bli borte er kassapersonale, maskinoperatører og regnskapsfunksjoner. Typiske jobber der en robot eller maskin kan ta over jobben.

Ny teknologi
Daglig leder i HR Norge, Even Bolstad, mener trendene som nå skyller inn over virksomhetene vil føre til store forandringer i tiden som kommer. Han mener det dreier seg om en kombinasjon av ny teknologi, et mer fleksibelt arbeidsliv og offshoring eller arbeidsdeling.

– Automatisering av jobber er ikke noe nytt. Men det er nok realistisk at veldig mange jobber vil forsvinne, eller i hvert fall endre seg dramatisk, sier Bolstad.
Han legger til at arbeidslivet alltid har vært i endring, og at det skifte vi er i nå, ikke nødvendigvis fører til masseoppsigelser brått. Han tror det vil skje en naturlig avgang over de neste 20 årene.

Tallenes tale:
Ifølge rapporten «Computerization and the Future of Jobs in Norway», står en av tre norske jobber I fare for å bli automatisert de neste 20 år.

I rapporten «Vartannat jobb automatisereas inom 20 år», kommer det fem at 53 prosent av yrkene i Sverige står i fare for å forsvinne.

I en forskningsrapport fra Oxford University går to britiske forskere igjennom 700 klassifiserte yrker på det amerikanske arbeidsmarkedet. De konstaterer med at 46 prosent av alle jobber kan erstattes av digital og automatisert teknikk i løpet av 20 år.

Typiske stillinger innen varehandel, telefon og nettsalg, spedisjon og transport, kontor, bibliotek, forsikring og finans, sentralbord, lagerstyring og regnskap vil være utsatt.

Les hele den fyldige reportasjen i Personal og Ledelse som er på vei i posten i disse dager. Får du ikke bladet i posten kan du bestille bladet her.

IKEA:
Automatiserer og øker kundeservicen      

I 2008 innførte Ikea selvbetjente kasser for sine kunder. I 2015 brukte 6 av 10 kunder disse hurtigkassene. I stedet for å redusere staben, øker varehuset servicen til handleglade nordmenn.


– Folk reiser mye mer i dag og dermed blir vi sammenlignet med andre varehus i verden. Da skapes det også andre forventninger og i dette arbeidet må vi følge med, sier Jan Erik Jacobsen, som her slår av en prat med skiftleder Evgenia Anisimova.

Hovedårsaken til at Ikea innførte selvbetjente kasser var for å redusere køene i kassene.

– Folk verdsetter tiden sin høyt i dag, og det å redusere ventetiden i kassene var viktig for oss da vi innførte dette, sier varehussjef ved Ikea Jan Erik Jacobsen.

Ingen reduksjon

I forlengelsen av dette er det lett å tro at noen av kassepersonalet ville bli overflødig. 

Har denne automatiseringen resultert i færre ansatte, eller blir kassepersonale brukt andre steder i varehuset?

 – Vi har ikke redusert antall medarbeidere i kassene i det hele tatt. Vi var fast bestemt på å effektivisere kassene, men å beholde antall timer, for å yte bedre service ut mot kunden, sier kommunikasjonssjef Jan Christian Thommesen.

Powered by Labrador CMS