Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Dette er de mest bærekraftige merkene
Finn.no overtar posisjonen som Norges mest bærekraftige merkevare. Norske forbrukere rangerer den digitale handelsplassen høyere enn IKEA, Q-Meieriene og fjorårets vinner Tine. Det viser årets utgave av Sustainable Brand Index.
– Vi er utrolig stolte over og glade for å motta denne prisen. Det viser at vi virkelig klarer å etterleve misjonen vår om å hjelpe folk til å ta smartere valg for seg selv og samfunnet, sier Anja Bergstrøm Karthum, som er ansvarlig for bærekraft i FINN.
2021 var det første året Finn.no ble inkludert i studieutvalget. Allerede da havnet de på en sterk fjerdeplass, men i år passerer de giganter som IKEA og Tine. En viktig årsak til at Finn går av med seieren, er ifølge studiens grunnlegger økt fokus på sirkulær økonomi i Norge.
– Sirkulær økonomi, spesielt å dele og kjøpe brukt, har havnet høyere og høyere på agendaen de siste årene. Bevisstheten rundt tjenester som Finn.no har derfor økt og nordmenn er tydelig positive til forskjellen de selv kan gjøre ved å bruke dem, sier Erik Elvingsson Hedén, grunnlegger av Sustainable Brand Index.
Jobber for trygt, sirkulært forbruk
Den årlige Second Hand Effect-rapporten fra Schibsted og Adevinta viser også at folks bruk av FINN har en stor effekt når det miljø og bærekraft. Brukthandel via FINN i 2020 førte for eksempel til potensielle klimakutt tilsvarende 0,61 millioner tonn CO2e. Dette tilsvarer null trafikk i Oslo i hele 15 måneder.
– At norske forbrukere synes at FINN er en sosialt og miljømessig ansvarlig merkevare, er kjempeviktig for oss. Vi i FINN har i mange år jobbet med å levere produkter og tjenester som muliggjøre et trygt, sirkulært forbruk. Vi har også brukt stemmen vår til å fremme brukthandel, og ser helt tydelige effekter av dette i form av at stadig flere nordmenn bruker bruktmarkedsplassene, sier Bergstrøm Karthum.
Ifølge Bergstrøm Karthum har bærekraft vært en viktig del av DNA-et til FINN i mange år. Det er også noe medarbeiderne i FINN er veldig opptatt av.
Endelig taktskifte i befolkningen
– De siste fire årene har vi også gjort et stort løp rundt dette med å få folk til å endre vaner ved kjøp av julegaver, og det er først i år at vi har sett et skikkelig taktskifte hos befolkningen. At vi har stått i en sånn type bærekraftendring over tid, og nå ser at det virkelig har begynt å løsne, er noe vi er utrolig glade for og stolte over.
Blant merkene som øker mest i studien siden i fjor finner vi de svenske motekjedene KappAhl (+115 plasseringer) og Lindex (+103 plasseringer), den svenske e-forhandleren Lyko (+103 plasseringer), Joh. Johannson Kaffe (+101 plasseringer) og hvitevarekjeden Elon (+92 plasseringer).
Merkene som går mest ned er Peppes Pizza som taper 145 plasseringer og Agder Energi og NorgesEnergi som taper henholdsvis 133 og 130 plasseringer siden i fjor.
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Studien har vært gjennomført årlig i Norge siden 2013. I 2022-studien ble et nasjonalt representativt utvalg på 11 600 nordmenn i alderen 16-75 år intervjuet i perioden desember 2021 – februar 2022. Totalt er 265 merkevarer i 25 bransjer vurdert basert på om hvordan de oppfattes å prestere i de 17 globale bærekraftsmålene.
(Sustainable Brand Index/NTB Kommunikasjon)