Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Ny bedriftskalkulator skal hjelpe virksomheter med å navigere i jungelen av bærekraftslover
BDOs bærekraftskompass er et nytt, åpent verktøy som skal gjøre det enklere for virksomheter å sjekke hvilke lover, regler og krav som treffer akkurat dem innen bærekraft.
– Vi opplever at mange synes det er vanskelig å vite hvilke lover, regler og rapporteringskrav som gjelder for deres virksomhet. BDOs bærekraftskompass er åpent tilgjengelig for alle, slik at det blir enkelt å ta en sjekk, sier Mari Ziesler Andenæs, leder for bærekraftsrapportering i revisjon i BDO.
Verktøyet er en bedriftskalkulator for bærekraftslover, -regler og -krav. Ved å skrive inn virksomhetens navn, ser du med en gang hva som gjelder din virksomhet, og kan klikke deg videre for mer informasjon om regelverkene hva du må forholde deg til.
– Så vidt vi vet er dette første gangen noen skaper en brukervennlig og samlet oversikt over bærekraftsreglene, og gjør det mulig å ta en «selvsjekk». Verktøyet henter informasjon fra Brønnøysundregistrene, slik at du ikke behøver oppgi annen informasjon enn ditt firmanavn. Ved hjelp av informasjonen som ligger tilgjengelig om bedriften får du opp resultatet på noen få sekunder, forklarer Ziesler Andenæs.
Resultatet i bærekraftskompasset presenteres som et dashboard, hvor brukeren kan lese mer om regelverkene som gjelder dem. Verktøyet vil oppdateres i samsvar med eventuelle endringer i regelverkene.
Det finnes også mulighet for å legge inn data om virksomheten manuelt, slik at det er mulig å se hvilke nye regelverk som treffer dersom du planlegger grep som øker omsetning eller antall ansatte. Dersom virksomheten er del av et konsern, kan man dermed også legge inn tall for å hensynta dette.
– Det er ikke enkelt å være en liten eller mellomstor bedrift som kanskje har få administrasjonsressurser når man skal orientere seg i jungelen av lover og regler. Det er en del som skal til for å leve opp til forventninger fra myndigheter, samarbeidspartnere og forbrukere. Når vi nå publiserer bærekraftskompasset som et nettverktøy håper vi at det blir litt enklere for norske virksomheter å orientere seg i bærekraftskravene og planlegge tiltak for å møte dem, sier Ziesler Andenæs.
Blant lover og regler som omfattes av bærekraftskompasset, finner vi åpenhetsloven, CSRD-direktivet, aktivitets- og redegjørelsesplikten, EU-taksonomien og regnskapsloven.
(BDO/NTB Kommunikasjon)