Tine er bærekraftvinner
Lokale råvarer og resirkulering gjør at Tine oppleves som Norges mest bærekraftige merkevare.
Europas største merkevarestudie på bærekraft, Sustainable Brand Index, lanserte i dag den offisielle listen over hvilke merkevarer som oppfattes å være mest bærekraftige i Norge. I år er det meieriproduktleverandøren Tine som topper listen, noe som blant annet skyldes deres bidrag til kortreist mat og resirkulering.
– Pandemien har ført til at forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon og lokale råvarer, noe som har vært til nytte for Tine. I tillegg, er Tine kjent for sitt arbeid med emballasjeproblemet og dyrevelferd. Til sammen gjør dette at forbrukerne mener Tine er det mest bærekraftige merket i Norge i 2021, sier Johanna Ekman, Country Manager Norge i Sustainable Brand Index.
Hvert år måles 1400 merkevarer i 34 bransjer gjennom forbrukerundersøkelser, og resultatet er en rapport med rangering av merkevarer og innsikt om markedet, industrier og forbrukere i et bærekraftsperspektiv.
Det er de samme tre merkevarene som troner på pallplass i år som i fjor, men første- og tredjeplassen bytter plass. Fjorårets vinner, Kiwi, rykker ned til en tredjeplass, og IKEA beholder sin plass som den merkevaren forbrukerne oppfatter som nest mest bærekraftig.
Erik Elvingsson Hedén, som er grunnlegger og administrerende direktør i Sustainable Brand Index, påpeker at årets undersøkelse viser at resirkulering og gjenbruk er viktig for nordmenn når det handler om bærekraft.
– Flere nordmenn enn noensinne oppfatter merkevarer som bærekraftige, og her scorer vi høyere enn både svenskene og danskene, sier han.
De som kommer dårligst ut i undersøkelsen er Santander Consumer Bank, etterfulgt av Bik Bok og Uber.
Eidsiva Energi er årets klatrer og rykker 87 plasser opp fra 176. plass til 89. plass, og Boots apotek og Toyota rykker opp henholdsvis 64 og 60 plasser. Hurtigruten faller mest, og rykker hele 93 plasser ned til en 107. plass, mens KappAhl og Nestlé faller 88 plasser.
Faktaboks (funn fra studien)
- I år er flere positive til merkevarer med et bærekraftperspektiv enn i fjor. Det er en klar økning i direkte positive oppfatninger av merkevarer, men en viktig faktor her er bedrifters håndtering av pandemien.
- Resirkulering og gjenbruk av materialer blir oppgitt som det viktigste en bedrift generelt bør gjøre for å være mer bærekraftig.
- Sammenlignet med i fjor er folk mindre positive til bærekraftskommunikasjon fra bedrifter. Hovedgrunnen forbrukerne oppgir er knyttet til forvirring rundt hva merkevarer kommuniserer og om det er troverdig.
- Det er et voksende skille mellom befolkningen som er veldig positiv eller veldig negativ til bærekraftskommunikasjon.
- Dokumentarer og nyhetsdekning er foretrukne kilder til informasjon om bærekraft.
- Til tross for at mange trodde at pandemien kom til å ta oppmerksomheten bort fra bærekraftsspørsmål, har pandemien ført til at flere er opptatt av bærekraft som en konsekvens av den.
- En tredel av de spurte mener at bærekraft er mer viktig nå enn før, og det er tydelig at pandemien har vist forbrukere at vår levemåte i dag verken er bærekraftig eller ønskelig i det lange løp.
(Sustainable Brand Index/NTB Kommunikasjon)