Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Hold riktig fokus - lær av idrettsfolk
Er målet ditt å skape dyktige medarbeidere som oppnår gode resultater? Da kan du gjøre som toppidrettsutøverne: Fokuser på arbeidsoppgavene – ikke på resultatene!
– En toppidrettsutøvers mål er å vinne, men under trening må fokuset være på arbeidsoppgavene og ikke på resultatene, sier Frank Abrahamsen.
Holder ikke å være "god nok"
Det er viktig å ha klare målsettinger for å bli best. Tydelige og ambisiøs resultatmål er nødvendig for langtidsmotivasjonen. Det gjelder både i arbeidslivet og i idretten. Toppidrettstøvere sliter seg ikke gjennom knallharde og endeløse treningsøkter for å være ”gode nok”. Målet er å bli den beste av de beste.
Men paradokset er: Hvis fokuset i for stor grad handler om å vinne, kan det redusere muligheten til å bli best.
Det gjelder både i individuell idrett og i lagidrett. Stress og prestasjonsangst sniker seg inn som en usynlig fiende, og påvirker resultatene negativt. Dermed når ikke utøverne de tøffe resultatmålene, og motivasjonen synker.
Dessuten: Å fokusere på et mål som sier at ”Vi skal bli best” er et usikkert prosjekt. Det er nemlig en lang rekke uforutsigbare faktorer som kan føre til at et slikt mål ikke nås. Faktorer som den enkelte utøver, eller laget som helhet, ikke kan gjøre noe med. Det er
viktigere å trene for å bli så god at man kan bli best.
Mål under kontroll
Når idrettspsykolog Frank Abrahamsen ved Olympiatoppen jobber med toppidrettsutøvere, er løsningen å fokusere på mål som de har kontroll over. Det vil si utøverens egne prestasjoner.
– Mål som handler om din egen utvikling er ypperlig for motivasjonsarbeid. Ved å se fremgang bygger du selvtillit. Dessuten har du mye større kontroll over det å sette ny personlig rekord, enn over det å vinne en konkurranse, sier han.
Øvelse gjør mester
For å oppnå best mulige resultater har mange ledere i arbeidslivet mye å lære av toppidretten:
Målsetting skal være tydelig og kjent for alle, men for å nå målet må du fokusere på arbeidsprosessene som gjør folk flinkere i jobben. Dermed legger du et stadig bedre grunnlag for bedre prestasjoner. Frank Abrahamsen kaller
dette å fokusere på prosessmål. For en høydehopper handler det kanskje om å trene igjen og igjen på små detaljer i tilløpet. På en arbeidsplass handler det
om helt andre ting. Men fellesnevneren er å gjøre utøverne – eller medarbeiderne - stadig flinkere og tryggere i det de gjør.
– Prosessmål hjelper deg til å sette nye personlige rekorder. Dette er mål du har full kontroll over. Skal du bli best må du fokusere på det du selv kan kontrollere underveis, poengterer Abrahamsen.
Resultat og prestasjon
Det er viktig å skille mellom resultater og prestasjoner. Vi setter ofte likehetstegn mellom resultatoppnåelse og tilfredshet med egne prestasjoner. Men kanskje har du god grunn til å være fornøyd med prestasjonen, selv om du ikke havner øverst på seierspallen.
– Du kan ikke alltid bli best. Målene må være realistiske og dermed kontrollerbare. Hvis du for eksempel fokuserer på å bli stadig bedre og sette personlige rekorder, har du et mål du kan påvirke
selv. Det gir bekreftelser mer jevnlig og øker dermed selvtilliten. Det igjen kan øke vinnersjansen. Hvis målene er for høye, øker sannsynligheten for at nervøsiteten øker og prestasjonsangsten kommer snikende, sier Abrahamsen.
Han er opptatt av å trekke frem det positive når han skal få idrettutøvere til å prestere godt over tid.
– Som idrettspsykolog vil jeg helst komme inn i bildet allerede når ting går bra. Vi leter etter det positive og setter det i system, sier han.
Med andre ord: Lag realistiske prestasjonsmål, og gi konstruktive tilbakemeldinger på en positiv måte for å hjelpe medarbeiderne til å nå målene. Jobber dere for å bli så gode som mulig, er sannsynligheten stor for at dere en dag blir best.
Les hele reportasjen i Personal og Ledelse nummer 1/2010. Får du ikke bladet i posten kan det kjøpes her, eller bestille et abonnement her.
Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som blir sendt ut en gang i uken.
"