Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Slik håndterer du konflikter
En tydelig kommunikasjon kan styrke dine relasjoner, minske stress og gi deg sosial støtte når de vanskelige dagene melder seg.
En leder som roper til sine ansatte vil ikke oppnå respekt og forståelse, tvert imot. Ill.foto: Colourbox.com
Et høflig men bestemt nei på urimelige krav kan derimot gjøre arbeidsdagene mye lettere for deg. Det vil garantert dempe på en stresset situasjon. Alt avhenger av hvor tydelig og hvor selvsikker du er i din kommunikasjon. En klar tale kan løse konflikter både på hjemmebane og blant dine kollegaer.
1. Endring av andres atferd
Når du vil endre andres atferd skal du holde deg til saklige beskrivelser om hva det er som irriterer deg. Legg bort krasse påstander og dømmende ord.
Et eksempel: Du har gjort en lunsjavtale med en tidligere kollega. Som regel kommer denne personen alltid for sent, men denne gangen ankommer vedkommende 20 minutter for sent.Dropp følgende: " Du er uforskammet, du er alltid sen!" Forsøk: "Vi skulle møtes her klokken 11,30, men nå er klokken 11,50."
Dette er klart og tydelig, og det viser tegn på et sterkt coachende lederskap der personen ikke blir angrepet. Sannsynligvis vil vedkommende møte 10 minutter for tidlig neste gang.
Les også: Ber om hjelp mot egen sjef
2. Få personen til å forstå konsekvensene
Det samme bør gjøres for å kommunisere konsekvenser av deres oppførsel. Ikke overdriv eller døm uten å beskrive situasjonen.
" Dropp følgende: "Nå har du ødelagt hele lunsjen min!"Forsøk: "Nå har vi mindre tid å til lunsjen ettersom jeg må tilbake til jobben klokken 13.00."
Les også: Konflikter rammer kvinner hardest
3. Fortell hva du føler
Uttrykk deg i jeg form. En setning som starter med du vil raskt oppfattes som et angrep. Dermed går den andre personen i forsvarsposisjon. Hvis du begynner med jeg, vil fokuset ligge på hvordan du føler det, og hvordan du påvirkes av oppførselen.
" Dropp følgende: "Du må slutte med det!"Forsøk: "Jeg setter stor pris på om du slutter med det"
Et bevisst forhold til bruken av jeg og du, kan være gull verd for deg og måten du kommuniserer på. Uansett hvor ubehagelig et problem kan være, vil du ved å være saklig og tydelig kunne løse konflikter uten å såre, eller å dømme andre mennesker. Snakker din kollega til stadighet alt for høyt i telefonen vil en effektiv kommunikasjon være; "Jeg blir forstyrret i arbeidet når du snakker så høyt i mobilen din"
Les også: Gode råd når du gir kritikk
Snakk med hele kroppen
I tillegg til et bevisst ordvalg bør du tenke gjennom hvordan du kommuniserer med hele kroppen.
- Vær rakrygget, se folk i øynene og slapp av.
- Bruk en bestemt men hyggelig tone i stemmen.
- Ikke lat som du vet hva den andre personens motiv er. Spesielt ikke hvis du tror det ligger noe negativt bak.
- Lytt og still spørsmål under en diskusjon. Det er viktig å forstå den andre personens synsvinkel. Det viser dessuten at du respekterer vedkommende.
- Ikke tenk vinn-vinn (der begge parter skal gå ut som vinnere). Se om du kan inngå kompromiss, eller finne en løsning der begge får dekket sine behov.
Les også: Sju treningstips for bedre ledelse
Øvelse gjør mester
Dersom du øver deg på et bevisst ordbruk og en tydelig kommunikasjon, vil du merke økt respekt hos din medmennesker og kollegaer. Etter hvert vil denne måten å kommunisere på falle mer naturlig. Resultatet blir mindre stress og uro på arbeidsplassen.
"