Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Ti gode råd til talere
Noen mennesker elsker rampelyset og liker å tale i forsamlinger. Andre sliter og gjør det bare hvis de må. Her får du noen gode råd om hvordan du kan ta ordet på arbeidsplassen.
Stressforskere har funnet ut at det å holde taler, og kanskje ikke lykkes, er noe av det vi er mest redde for. Selv det å holde foredrag for en liten gruppe kan gi svettetokter og søvnløse netter.
Del kunnskapen
En viktig del av jobben er å dele på kunnskapen internt. Noen ganger er et foredrag den mest hensiktsmessige måten å gjør det på. Plutselig får du en forespørsel som det er umulig å si nei til. Hva gjør du da?
Trening, trening, trening
Det å gi seg selv stadig større utfordringer og trene på det du ikke behersker skaper selvtillitt. Start med å ta ordet i mindre forsamlinger. Forbered deg på et mindre innlegg på neste avdelingsmøte.
Her får du ti gode råd:
1. Hvem snakker du til? Når du skal holde et innlegg må du tenke på hvem du snakker til. Hvilke forkunnskaper har de om temaet, og hva vil de være mest interessert i å lære mer om? Tilpass ordbruk, innhold og presentasjon i forhold til de du skal snakke til.
2. Ikke legg listen for høyt Ikke mål dine prestasjoner mot profesjonelle foredragsholdere som får titusenvis av kroner for å holde et foredrag. Du skal først og fremst dele din kunnskap med andre. Du trenger ikke å være perfekt.
3. Vær godt forberedt Skriv manus og lag presentasjonen god tid i forveien. Tenk gjennom hvilke ord du skal betone, og hvor du skal legge inn pauser. Ta tiden på deg selv når du leser høyt fra manus. Sannsynligvis vil det tar mer tid under forelesningen enn det gjør hjemme i stua. Skal du bruke manus, bruk store bokstaver med dobbelt linjeavstand.
4. Gjør deg kjent med hjelpemidlene i lokalet Sørg for at det du ønsker å bruke av hjelpemidler finnes i lokalet, og at de virker. Hvis det mangler noe, spør om hjelp til å skaffe det du trenger. Sjekk gjerne hele lokalet på forhånd, spesielt hvis du er nervøs. Det hjelper deg med å forberede deg mentalt. Ikke få panikk hvis det tekniske utstyret svikter. Sørg for å ha en backup-plan, og ta det med et smil. Da blir du møtt med velvilje og ikke irritasjon.
5. Varm opp stemmen Sangere og skuespillere varmer opp både stemme og mimikk før de går på scenen. Det kan du også gjøre. Samtidig kan du da jobbe med en positiv visualisering før du skal i ilden. Si til deg selv; Dette går virkelig bra!
6. Presenter deg Fortell hvem du er og hvorfor du er der. Si litt om hvilke erfaringer du har som har gitt deg kompetanse på området. Det virker betryggende og skaper tillitt hos tilhørerne.
7. Illustrer viktige poengBegrens bruken av foiler til det som er nødvendig. Det samme gjelder teksten på foilene. Illustrer de viktigste poengene du vil trekke frem. Dropp lange tekster. Foilene kan fungere som huskelapper og hjelp til å holde struktur. Bestem deg også på forhånd om de skal deles ut, eller gjøres tilgjengelig på nett etter ditt innlegg. Det spørsmålet kommer alltid.
8. Du må ikke ta med alt Et fullproppet foredrag betyr ikke nødvendigvis at du fyller tilhørerne med kunnskap. Sjekk underveis at folk får med seg budskapet. Bestem deg også for om du skal sette av tid til spørsmål underveis, eller etter foredraget. Si noe om dette før du starter på foredraget.
9. Tenk helhet og sørg for øyenkontakt Tilhørerne blir påvirket av stemmen, tonefallet og blikket ditt. Prøv å si "hjertelig velkommen" med trist stemme. Det virker forvirrende, ikke sant? Bruk betoninger, nyanser og kunstpauser. Vær obs på kroppsholdning og håndbevegelser for å understreke det du sier. Få øyenkontakt med publikum. "Fem sekunders regelen" har blitt et begrep. Den sier at fem sekunder er en passe lang minisamtale med en tilhører. Flakkende blikk virker nervøst og overfladisk.
10. Ikke bli redd om det "stopper opp" Ingen i salen sitter med ditt manus. Det er bare du som vet hvordan du hadde tenkt å ordlegge deg. Hvis du får jernteppe, eller kommer ut av det, kan du ta en liten kunstpasue. Spør om noen har spørsmål til det du akkurat har snakket om. Skift så til neste tema, eller neste foil.
Vil du være sikker på å lykkes med ditt innlegg, kan du teste din presentasjon på en god kollega eller venn. De fleste vil at du skal lykkes og det er få som vil takke nei hvis du ber om litt hjelp. Lykke til!
Fra Personal og Ledelse nr 8/2008.