Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Hvordan si i fra at en kollega lukter vondt?
Ukens HR dilemma: En leder har fått klager fra noen kolleger om en medarbeider som lukter vont. Hvordan kan jeg gå fram uten å støte den medarbeideren det gjelder? Les svaret fra vår HR ekspert Mette Reiten i Compendia.
En kollega som lukter – hvor begynner jeg?
Dette er en sak som jeg gruer meg skikkelig for å gå inn i, men det har kommet til et punkt nå hvor jeg ser at det ikke er noen vei utenom. Det handler om en kollega som lukter såpass vondt at folk rundt han stadig snakker om det seg imellom, også til meg. Personen det gjelder er en nokså stillfaren type, og jeg vet ikke så mye om han, annet enn at han ikke har kone eller barn. Han er en veldig dyktig fagperson, og blir nok sett på som «fagnerd». Vi spiser lunsj sammen i et stort fellesrom, men ut over dette holder han seg mest for seg selv. Han har også en jobb der han stort sett leverer selvstendig arbeid.
Jeg kjenner at dette er et kjempedilemma. Jeg må gjøre noe av hensyn til kollegaer og arbeidsmiljø, men jeg har bare ikke lyst til å ta dette opp direkte.
Modig verdivalg
Aller først vil jeg støtte deg i at du tar mot til deg og går inn i dette. Som med de fleste andre vanskelige saker, vet vi at dette neppe løser seg av seg selv. Ved ikke å gå inn i slike saker, vokser de og blir ofte både større og mer omfattende.
Jeg vil også støtte deg fordi du ved å gjøre dette - gjør et verdivalg. Du kan nemlig risikere å gå inn i noe som innebærer at mye annet kan dukke opp, og at det vil ta tid og ressurser. Likevel er det mest sannsynlig at dette bidrar til at du hjelper et annet menneske.
Vær imidlertid også klar over at det kan løse seg raskt. Det er mange eksempler på at når problemstillinger som dette er tatt opp på en vennlig, men tydelig måte, har det blitt et vendepunkt.
Hinting eller mobbing?
Når vi hører historier om hygiene og dårlig lukt, er det mange som foreslår å gi en indirekte beskjed og hinte. For noen kan det kanskje virke å snakke løst om dusjing og klesvask, eller å sette en deodorant på kontoret. Men du må også være klar over at hvis dette er strategien du velger, er du raskt på vei over i noe som ligner mer på mobbing og trakassering. I stedet for å løse et problem, får du et mye større.
Vis at du bryr deg
Jeg tenker at det rette er å nærme seg problemet med å vise at du faktisk bryr deg.
Hvem er denne personen? Hvem i virksomheten kjenner medarbeideren best? Kanskje er han bare en særing som tåler å få klare beskjeder? Eller er han en fyr som er mer sårbar, og som derfor må møtes på en annen måte?
Enten han er den ene eller andre typen, vil han helt sikkert oppleve det positivt å bli sett. Det handler om å bli møtt med interesse og vennlighet, at noen vil dem vel, og at dette gjør godt for alle parter.
Fordi dette er et veldig touchy tema, bør du tenke nøye gjennom hvem som vil være den rette personen til å snakke med vedkommende. Kan hende er det deg, kan hende er det en annen i virksomheten.
Er det noen han har mer kontakt med enn andre? Er det noen av disse du tenker han har mer tillit til, og som vil skjønne hva dette kan gå i? Hvem kan snakke med denne karen og finne ut av hvordan han har det? Det kan tenkes at han bare er litt fjern, og ikke er klar over at han må ha gode rutiner for personlig hygiene og klesvask. Det er viktig å finne ut hva problemet med dårlig lukt egentlig handler om.
Når du har bestemt deg for hvem du tror er den beste personen til å gå inn i dette, er det viktig å forberede seg.
Jeg tror eksempelvis det kan være lurt å rådføre seg med bedriftshelsetjenesten hvis dere har det, eller en annen rådgiver som kan ha noen «verktøy» - og videre være en støtte i forhold til vanskelige prosesser.
Enten dere skulle oppleve at ting skjer raskt, eller at det blir en lengre prosess, må du være forberedt på at dette er en type sak som må følges opp. Det er også noe dere må vise vilje til å gjøre. På den annen side, vil dere nok erfare at det er starten som er det vanskeligste.
Mine råd
- Tenk nøye gjennom hvem du tror er den rette personen til å gå inn i denne problematikken
- Knytt til dere ressurser og støtte – for eksempel bedriftshelsetjeneste eller en kompetent rådgiver, slik at dere er godt forberedt og har sikret dere støtte underveis
- Vær tålmodig og tenk at dette er en prosess der dere ikke bare løser et problem, men sannsynligvis hjelper et menneske som trenger å bli sett og at noen viser omsorg
Lykke til!
HR-dilemma er levert av Compendia as som leverer verktøy, innhold og rådgivning innen personal, ledelse, HMS og kvalitet. For mer informasjon: www.compendia.no.
Ledernetts HR ekspert:
Mette K. Reiten har over 20 års erfaring i HR-faget. Til daglig jobber hun som leder i avd. for Personal & Ledelse i Compendia.
Har du en utfordring på jobb?
Dersom du er leder, og står ovenfor et vanskelig dilemma som gjelder dine medarbeidere, kan du sende oss spørsmål til e-post karine(at)askmedia.no.
Merk din e-post med Ukens dilemma.
Har du leder eller HR-ansvar? Hold deg faglig oppdatert med Personal og Ledelse