Kan du nok om datasikkerhet? Ta påskesjekken!
En av fire har utfordringer med digital sikkerhet, viser en fersk undersøkelse fra Kompetanse Norge. Gjelder det deg? Ta påskesjekken og finn ut.
I den ferske rapporten Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse presenterer Kompetanse Norge funn fra en spørreundersøkelse gjennomført høsten 2020. Funnene viser at de aller fleste i Norge har gode grunnleggende digitale ferdigheter og mye erfaring med internett og digitale verktøy.
Men digital sikkerhet er et felt som skiller seg ut. Problemet er størst blant personer som er 60 år og eldre, men det er også betydelige andeler i resten av befolkningen som har behov for å utvikle ferdigheter innen digital sikkerhet.
Undersøkelsen viser at:
• 40 prosent av befolkningen har liten eller ingen erfaring med å vurdere betingelser og tillatelser før man installerer programmer eller apper. Dette gjelder 31 prosent av de under 60 år.
• 27 prosent av de under 60 år har liten eller ingen erfaring med å endre sikkerhetsfunksjoner etter behov, for eksempel å slå av sporing og avgrense hvem som får tilgang på informasjon.
• 28 prosent av de under 60 år har liten eller ingen erfaring med å gjenkjenne sikre sider på internett.
• 20 prosent av de under 60 år har liten eller ingen erfaring med å kjenne igjen forsøk på nettsvindel eller digital snoking.
– Disse funnene gir grunn til bekymring. Digitaliseringen av Norge har skutt fart de siste tiårene, og ikke minst har koronasituasjonen ført til at enda flere bruker digitale verktøy i hverdagen. Denne utviklingen stiller stadig høyere krav til at vi alle har tilstrekkelig digitalkompetanse – ikke minst kompetanse om digital sikkerhet. Da må alle få mulighet til opplæring i digitale ferdigheter, sier Sveinung Skule, direktør i Kompetanse Norge.
Ta påskesjekken og følg nettvettreglene
Alle har godt av å tenke over og snakke om egen digital sikkerhet. Påsken 2021 er en god anledning til å ta en gjennomgang av hvilke tjenester du bruker, og hva du kan gjøre for å bedre egen digital sikkerhet. Det kan være snakk om apper, e-post og nettbank. De fleste tjenester tilbyr god sikkerhet, men de må brukes riktig. For eksempel:
1. Passord må være hemmelig, og bruk ikke samme passord flere steder.
2. Totrinns-bekreftelse gjør at du må bekrefte en innlogging over f. eks. SMS eller en kodebrikke, det bedrer sikkerheten betraktelig.
3. Søk flere gode råd fra Nettvett.no
– Vi oppfordrer alle til å snakke sammen om hvordan man kan sikre seg, og hvordan man kan gjenkjenne mistenkelige eposter eller SMS – såkalte phishing-forsøk. Så kan man støtte seg på gode råd fra offentlige tjenester som nettvett.no, sier adm. dir. Øyvind Husby, i IKT-Norge.
• Nettvett.no er en tjeneste fra Norsk senter for informasjonssikring, som har laget et sett med nettvettregler her: https://nettvett.no/nettvettreglene/
• Se hele rapporten Befolkningens digitale kompetanse og deltakelse
(Kompetanse Norge/NTB Kommunikasjon)