Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
– Sjåførene er våre helter
Sjåfører på lastebiler får vanligvis ikke så mye oppmerksomhet. Nå tar en av de største arbeidsgiverne til orde for å hedre alle de tusenvis av heltene som ferdes rundt på veiene våre hver eneste dag.
Presset på sjåførene har vært enormt. De skal levere samfunnskritiske varer mens det pågår en pandemi, møte mange mennesker, holde avstand, og ikke minst holde seg friske.
– Dette er skikkelige helter. Selv om vi nå er på vei tilbake til normalen er mye forandret. Sjåførene i transportbransjen fortjener å bli hedret.
– Vi tar de for gitt, og snakker ikke så mye om de før noe en sjelden gang går galt. De siste tre månedene har vist hva denne yrkesgruppen er gode for, og hva er vel mer passende enn litt ekstra positiv oppmerksomhet nå som vi virkelig ser hva disse hardt arbeidende folka er laget av. Bare i Norge jobber det mer enn 1000 sjåfører for Schenker, og arbeidshverdagen deres har endret seg betydelig som en følge av koronakrisen, skriver DB Schenker i en pressemelding.
Pandemien traff sjåførene hardt
Da pandemien traff Norge i mars, var det to ting som ble viktig; smittevernutstyr måtte skaffes og leveres, og vi måtte holde avstand til hverandre. Dette traff også sjåførene hardt. Både fordi de har ansvaret for å frakte samfunnskritiske varer, og fordi varene ikke kunne overleveres slik vi var vant til. I tillegg til frykten for å selv bli smittet.
Som selskap tok Schenker raskt inn over seg den samfunnskritiske rollen som de har i å sikre varestrømmen i krisetider. Det ble et svært høyt fokus på å sikre at sjåfører og medarbeidere holdt seg friske slik at logistikknettverket fungerte i hele Europa.
– Sjåfører er en yrkesgruppe som hver dag møter mange mennesker. I logistikk-kjeden er det mye godshåndtering, og administrative oppgaver knyttet til kontroll og registrering. Helt fra varene sendes fra avsendersted, via terminaler, og til de leveres mottager av en distribusjonssjåfør. Dette kan være over lange avstander og gjennom flere land. Denne sjåføren kan i løpet av en dag møte 50-80 personer knyttet til vareleveringer på sin rute. Dette er i seg selv en utfordring så lenge smitten stadig er blant oss, fortsetter pressemeldingen.
Gradvis åpning med nye rutiner
Tiden er en kritisk faktor innen logistikk. Med koronapandemien fikk vi mange hindringer i transportveien. Tidkrevende grensekontroll, stengte fergestrekninger og stengte fasiliteter for sjåfører langs veien, for å nevne noe.
– Selv om samfunnet nå gradvis åpnes er det like viktig å sikre en smittefri varelevering. Dette blir den nye normalen, og når de fleste av oss gjør det vi kan for ikke å ha kontakt med folk unødig, må disse transportheltene fortsette med sine vareleveringer hver eneste dag. Nye rutiner for kontaktløs signering som sikrer at kundene ikke behøver å ha nærkontakt med sjåføren er utviklet på rekordtid. Det kan utfordre sjåførenes tidsskjema, men nå er dette den nye normalen og varene skal leveres som avtalt.
– Både vi som jobber med logistikk, og alle andre som er avhengig av at sjåførene går på jobb hver dag, takker og hedrer disse trofaste sliterne, avslutter DB Schenker i sin pressemelding.
(myNEWSdesk)