Hei! Har du fått spørsmål om å bli med i en undersøkelse fra Kantar og HRmagasinet?
Vi trenger kunnskap og innsikt om våre lesere.
Derfor har vi engasjert Kantar – et av Norges ledende analyseinstitutt – til å hjelpe oss med å gjennomføre undersøkelsen.
Mange av våre abonnenter og lesere har fått undersøkelsen tilsendt på e-post fra Kantar, og dette er en vennlig påminnelse til deg om å bidra med dine svar.
Sammen lager vi bedre innhold!
Beste hilsen
Geir Christiansen, redaktør HRmagasinet
Ny teknologi gir kraftig vekst for distriktsbutikker
Fleksible åpningstider ved bruk av ny teknologi har gitt nærbutikker i Distrikts-Norge en omsetningsvekst på over 40 prosent. – Digitalisering kan gi helt nye vekstmuligheter, og hindre at små lokalbutikker legges ned, sier distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland.
De åtte nærbutikkene som deltok i Merkur-programmets pilotprosjekt med døgnåpen drift og delvis selvbetjening, fikk 34 prosent flere kunder og en økning i omsetningen på 49 prosent, sammenlignet med året før.
Det viser en fersk evalueringsrapport av pilotprosjektet. Dersom vi justerer for prisstigning og økt dagligvareomsetning som følge av pandemien, har ny teknologi og ny driftsform gitt en netto omsetningsvekst på 33 prosent og bedre lønnsomhet.
Rapporten viser at kundene er begeistret over de utvidede åpningstidene. De opplever det som enkelt og trygt å handle i en butikk med selvbetjente kasser, og anbefaler gjerne butikken til andre. Eldre kunder har også tatt godt imot nye og digitale løsninger.
– Nærbutikken spiller en veldig viktig rolle i små lokalsamfunn, og bidrar til å skape levende bygder rundt omkring i landet. Dette prosjektet har vist at digitalisering kan gi et bedre tilbud til kundene i distriktsbutikkene, gjøre hverdagen for kjøpmannen bedre – og sikret butikktilbudet i bygder der butikken kanskje kan stå i fare for å forsvinne, sier Helleland.
Utvidede åpningstider
Åtte butikker fra tre forskjellige kjeder har deltatt Merkur-programmets forsøk med ny teknologi. Butikkene har hatt ordinær betjening i vanlig åpningstid. Samtidig har den teknologiske løsningen gjort det mulig å utvide åpningstiden uten å måtte tilsette flere medarbeidere.
Butikkene har fått et system for adgangskontroll der kunden identifiserer seg ved hjelp av bankkort eller mobilapp. Videokamera følger med på hva du gjør i butikklokalet. Dersom kunden får problemer med skanning eller andre ting, kan han kommunisere med kjøpmannen via høyttaler og kamera ved kassen. Support kan også fjernstyre kassen, om det skulle være behov for det.
– Dette viser hvilke muligheter som finnes når man utnytter digitaliseringen på en god måte, nemlig enklere og bedre tjenester ute i distriktene takket være digitalisering. Jeg tror mange av de store butikkjedene vil la seg inspirere av det som har skjedd i disse små bygdebutikkene, og at dette vil gi ringvirkninger langt utover Bygde-Norge, sier Helleland.
Flere ønsker å satse
Gode erfaringer fra pilotprosjektet har ført til at mange distriktsbutikker nå ønsker å investere i ny teknologi for å kunne utvide åpningstidene. Flere Merkur-butikker har gitt signal om at de ønsker å satse på digitalisering i tiden framover.
Styret for Merkur-programmet har nå besluttet at Merkur-butikker som kommer inn under gjeldende regelverk når det gjelder omsetning og avstand til neste butikk, kan søke om økonomisk støtte for å investere i nødvendig teknologi for å kunne utvide åpningstidene
(regjeringen.no)