Korona-pandemien har gitt Norge en ny digital hverdag
Videokonsultasjoner med fastlegen, hjemmekontor og hjemmeskole har blitt den nye normalen. Dette er i ferd med å endre hverdagen vår for godt. Forrige uke lanserte regjeringen statusrapporten «Vår nye digitale kvardag» og arrangerte temamøte om hvordan koronaen har øket digitaliseringen i hele samfunnet.
Statsminister Erna Solberg og distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland hadde invitert deltakere fra ulike deler av samfunnet for å høre hvilke erfaringer de har gjort seg i den nye digitale korona-hverdagen.
Statsministeren understreket at det har vært en styrke at landet var godt rustet til å møte denne omveltningen. Over flere år har regjeringen styrket de digitale nettene og bygget opp effektive digitale løsninger for offentlige tjenester.
På deltakerlisten sto Idar Kreutzer, adm. dir. i Finans Norge, Nav-sjef Hans Christian Holte, lektor Ida Dahl som har tatt initiativ til en Facebook-dugnad for digitale lærere, fastlege Jørgen Skavlan, Kjell Martin Holen fra Seniornett Ullensaker og Niklas Paulsen kjent som "Bølgen" i sosiale medier.
De hadde alle måtte omstille seg raskt og hadde erfart at selv med noen utfordringer på veien, så var det mye som også fungerte svært bra. Fastlegene har i dag tusenvis av videokonsultasjoner hver eneste dag, Nav har klart å håndtere en stor bølge av søknader om støtte til arbeidsledige og permitterte. Og 19-åringen "Bølgen" har benyttet pandemien til å bli verdenskjendis med sine TokTok-videoer.
– Denne rapporten er en løypemelding for hva vi har oppnådd gjennom koronaen og hva vi skal bygge videre på for å bli enda bedre, sier distrikts- og digitaliseringsminister Helleland.
(regjeringen.no)